Dramatisk “Skammerens datter” i blodfattig indpakning
Der er middelalderlig fantasy til den store guldmedalje i musicalversionen af Lene Kaaberbøls ”Skammerens datter” på Bellevue Teatret.
★★★★☆☆
Lene Kaaberbøls fantasyfortælling ”Skammerens datter” er allerede blevet til en ny musicalklassiker, der er blevet opsat flere gange over det seneste årti. Thomas Høg og Sune Svanekier, der også var forfatterduoen bag kultmusicalen ”Atlantis” fra 1993, har omskabt ”Skammerens datter” fra bog til musical. Musikken er komponeret af Lasse Aagaard.
I denne nye opsætning på Bellevue Teatret er det skuespiller og instruktør Mads M. Nielsen, der står bag iscenesættelsen, mens Gøje Rostrup har skabt forestillingens scenografi. Forestillingen foregår i et typisk middelalderligt miljø med en fyrste, adelstitler, ridderlighed, fattigdom og overtro. Og det når næsten et hamletsk niveau, når fyrsten myrdes, og fyrstedømmet forsøges kuppet af en sortklædt slægtning.
Lasse Aagaards musik er enormt melodisk og rummer både lækre korsatser og ballader. Derudover rummer det tilpas med middelalder og fantasy til at skabe et fuldendt udtryk, hvilket vi også kan takke det velspillende tremandsorkester under ledelse af Christian Berg for. Musikalsk er ”Skammerens datter” aldeles vellykket.
Desværre kommer musikken – og endnu mere sangene – desværre vældig uheldig ud igennem højtalerne. Thomas Goschebart har desværre slet ikke formået at få de relativt få instrumenter og medvirkende til at mixe ordentligt sammen i lyddesignet. Lyden rammer os fladt og livløst – og ofte alt for højt – som en fluesmækker lige i ansigtet.
Gøje Rostrups udtryksfulde scenografi, der på sin egen måde er både minimalistisk og dog stemningsskabende, får desværre også et fladt og nærmest plastikagtigt look i Bjarne Olsen og Mikkel Bedsteds støvede, dunkle og farvemættede lyssætning. Tilsammen bliver lyden og det visuelle lidt blodfattigt og billigt, hvilket står temmelig meget i vejen for den vitalitet, der ellers findes i forestillingen.
Højt niveau på scenen
For på scenen er der historiefortælling til den store guldmedalje. Og instruktør Mads M. Nielsen har med god musical-flair formået at skabe et arrangement på scenen, der både har temposkift, spænding og storhed i sig.
De medvirkende præsterer også generelt godt i de bærende roller. Der er adskillige store stemmer i spil; eksempelvis overrasker den unge Eva Paludan, der dublerer i rollen som Rosa, med en stemme, der lyder som en Disney-prinsesses. Og lige så Disney-agtig er Anna Reumert, når hun blandt andet i rollen som Dama Lizea synger med dramatik og ondskab ligesom en arketypisk ond stedmor.
Ikke så overraskende, men ikke mindre velsyngende, er musicalperformerne Monica Isa Andersen (som skammerdatteren Dina), Camille-Cathrine Rommedahl (som skammeren m.fl), Anders Gjesing (våbenmesteren m.fl.) og Mikkel Hoé Knudsen (fyrstesønnen Nicodemus). De løfter tilsammen kvalitetsniveauet markant for forestillingen.
Det er heldigvis sjældent, at musikerne går på scenen og spiller bærende roller. Nogle gange sker det dog, og det er mere reglen end undtagelsen, at det er tåkrummende dårligt. I denne opsætning af ”Skammerens datter” spiller kapelmester Christian Berg dog rollen som alkymisten Maunus med imponerende troværdighed – selv når han tager sine instrumenter med sig ind på scenen, ser vi ham mere som Maunus end som musiker.
Alt i alt får ”Skammerens datter” godt fat om eventyrligheden og er generelt musicalmagi og musikpræstationer på højt niveau. Desværre bliver det serveret lidt hårdt og plastikagtigt i Bellevue Teatrets ukærlige behandling af lyd og lys.
Musicalen spiller på Bellevue Teatret i Klampenborg til den 30. april 2023.
Efter bog af: Lene Kaaberbøl | Tekst: Thomas Høg og Sune Svanekier | Musik: Lasse Aagaard | Iscenesættelse: Mads M. Nielsen | Kapelmester og musikalsk arrangement: Christian Berg | Medvirkende: Monica Isa Andersen, Camille-Cathrine Rommedahl, Anders Gjesing, Mikkel Hoé Knudsen, Mads Valdemar Vinther, Karoline Munksnæs, Anna Reumert, Amanda Frederikke Traun, Jonathan Stahlschmidt, Laurids Lange, Emilie Hjul Sanderhoff, Eva Paludan, Olivia Powers, Molly Grand m.fl. | Scenografi: Gøje Rostrup | Koreografi: Rasmus Henriksen | Visuelt koncept og kostumedesign: Astrid Lynge Ottosen | Lysdesign: Bjarne Olsen og Mikkel Bedsted | Lyddesign: Thomas Goschebart | Produceret af: Bellevue Teatret