Shakes leverer en slap version af Shakespeares ”Stormen”
”Stormen” er ikke det samme syrede og grotesk morsomme Shakespeare-ballade, som det plejer at være, når Shakes tager fat på klassikerne.
★★☆☆☆☆
En af sommerens tilbagevendende teaterbegivenheder er, når teatergruppen Shakes i samarbejde med Folketeatret opsætter en Shakespeare-klassiker i helt nye klæder – gratis og under åben himmel. Det plejer at være ungt, sprødt og nærmest psykedelisk i sin vilde og skraldede æstetik. Og det er det også i år, hvor det eventyrlige drama ”Stormen” er på plakaten.
Vi møder Prospero, der sammen med sin 3-årige datter er blevet forvist fra Milano, hvor han var hertug, men blev forrådt af sin bror, der nu har overtaget hertugdømmet. De ankommer til en ø, hvor Prospero med hjælp fra ånden Ariel får magiske evner og kan styre naturens kræfter.
Da hans bror og kongen af Napoli, Alonso, sejler forbi øen, beslutter Prospero sig for at få hævn, og han sender et stormvejr ud over havet, der får deres skib til at forlise, så de strander forskellige steder på øen. I mellemtiden er der gået 12 år, og Prosperos datter er blevet teenager. Hun møder Alonsos smukke søn på øen, og de bliver forelskede i hinanden. Nu skal Prosperos planer om hævn forenes med de unges blomstrende kærlighed.
Historien er blevet fortolket frit af dramatikeren Thomas Markmann, der i teatergruppen Shakes‘ ånd har fået helt frie tøjler. Sidste år lykkedes det fortrinligt med deres hysterisk morsomme forvanskning af ”Hamlet”, der også blev bearbejdet af Thomas Markmann. I år er bearbejdelsen dog en del slappere. Vi kommer ikke rigtigt ind under huden på dramaet, men får kun en oplevelse af en overfladisk, resuméagtig behandling af ”Stormen”.
Den syrede iscenesættelse, der normalt også kendetegner Shakes‘ forestillinger, hvor popmusik og plastik giver et sprudlende og humoristisk udtryk, synes at være et mere påtaget greb i denne forestilling, der mere forsøger at leve op til et koncept, end at omfavne det.
På skuespillersiden er Anders Budde Christensen i rollen som Prospero, som han med vanlig sans for komik og kæmpedrama gør aldeles underholdende. Og Marie Dalsgaard får masser af krop og følelsesmæssigt udtryk ud i sin rolle som slæbeånden Ariel, der er godt træt af at styre naturens kræfter for Prospero på tolvte år.
Mere anonyme er Sophie-Marie Jeppesen og Ari Alexander desværre i deres roller som de unge, forelskede Miranda og Ferdinand, men de klarer opgaven og spiller i det hele taget godt sammen med de to øvrige skuespillere i ensemblet.
”Stormen” bliver en underholdende version af Shakespeares klassiker, men vi går fra Ørstedsparken med en følelse af, at forestillingen ikke rigtigt har fundet sin forløsning og nu blot spiller, fordi den skal.
Forestillingen spiller i Ørstedsparken i København til den 28. juni 2023, derefter danmarksturné i august 2023.
Dramatiker: Thomas Markmann frit efter Shakespeare | Iscenesættelse: Kristoffer Lundberg | Medvirkende: Marie Dalsgaard, Anders Budde Christensen, Sophie-Marie Jeppesen og Ari Alexander | Scenografi: Julie Forchhammer | Koreografi: Simon Glæsel | Lyddesign og musiker: Kiki Maja Skovmand | Produceret af: Shakes i samarbejde med Folketeatret