er lige nu ude med ungdomsforestillingen “Vækst” – en flad og ufærdig oplevelse.

★★☆☆☆☆

Vækst har en pris, og klimaforandringer, retfærdighed, fattigdom og forbrugsfest er blot nogle af temaerne i Teater Baglandets forestilling “Vækst”. De tre skuespillere, , og , springer på klassisk vis ind og ud af forskellige roller i forestillingen, der primært drejer sig om den unge pige Vår. Hun stikker af hjemmefra, og forældrene eftersøger hende – en eftersøgning, der tager dem hele verden rundt.

På ryggen af en enhjørning rejser Vår, og med en en-øjet privatdetektiv som tropsfører rejser forældrene efter hende. Derudover har Vækstministeriet udsendt en delegation af embedsmænd, der forsøger at forstå teenagepigen Vårs tanker igennem teenageårenes vækst.

Vækst

Og her opstår forestillingens primære problem. Disse tre historier foregår sideløbende, hvorfor skuespillerne må skifte scene et væld af gange. Dette sker ved blackout, som gang på gang trækker energien og spændingen ud af forestillingen. Dernæst synes de tre historier, især i kraft af deres surrealistiske facon, ganske irrelevante for publikum – såvel unge som gamle. Det bliver svært at forholde sig til en levende enhjørning fra en tivoli-karussel, nogle karikerede forældretyper og en tegneserie-agtig privatdetektiv.

Karaktererne i forestillingen, og specielt de tre embedsmænd fra Vækstministeriet, har grundlæggende komiske træk. Men disse træk bliver for det første ikke dyrket nok i forestillingen, og for det andet er skuespillerne ikke sikre nok i karaktererne til at kunne skifte gnidningsfrit imellem dem.

På manuskriptplan lader forestillingen også en del tilbage at ønske. “Vækst” formår på én gang at tale ned til det unge publikum med en historie, der lige så vel kunne være vist på DR Ramasjang, og samtidigt skyde langt over målet hos de 13-årige med grå ministeriekarakterer, vækstgrafer og småfilosofiske floskler i replikkerne.

Vækst

Der er altså tale om en ualmindeligt misforstået ungdomsforestilling fra . Om skuespillerne evner at fylde karaktererne bedre ud, når publikum svarer til målgruppen – modsat denne aften på , hvor kun én publikummer var i målgruppen – det vides ikke. Men forestillingens koncept og vaklende historie står ikke til at rede.

“Vækst” spillede på i Aarhus den 3. april 2017 og kan blandt andet opleves på Aprilfestival 2017 i Sønderborg.


Dramatiker: | Instruktion: | Medvirkende: , og Scenografi: Koreografi: Lyddesign: Gregers Kjar | Lysdesign:

Del med dit netværk