Idéen skulle være skyllet ud i toilettet
Der er virkelig gode præstationer i ”Vild med dans – the musical”, men idéen er absurd, og resultatet er i bedste fald ligegyldigt.
★★☆☆☆☆
For over et år siden skrev jeg i en kommentar i Jyllands-Posten, at når vi kan købe billetter til ”Den store bagedyst” eller ”Vild med dans” som teater, så har scenekunsten taget et alvorligt skridt ned ad en meget ensrettet vej. Dengang var det ment som en morsomhed, men kort tid efter annoncerede Østre Gasværk Teater så ”Vild med dans – the musical”.
Derfor måtte jeg tage mit åbneste sind med mig, da premieren endelig oprandt. For måske har man fået en virkelig god idé, som jeg bare er for enfoldig til at forudse. Men desværre er det ikke tilfældet.
En god dansefest
Der er ellers masser at glæde sig over i ”Vild med dans – the musical”. Danserne danser godt, skuespillerne spiller godt, musikken lyder godt, og scenografien såvel som kostumerne ser godt ud. Der er knaldgod stemning, da vi går fra Østre Gasværk Teater. Og vi har virkelig været med til en dansefest. Så vidt er idéen med en ”Vild med dans”-musical altså lykkes.
Men spørgsmålet er, hvorfor der overhovedet skal laves sådan en musical. Hvad kan Østre Gasværk Teater skabe af, som de skriver i programteksten, »dans, drama, kendte hits og eventyrlige kjoler«, som tv-udsendelserne ikke i forvejen gør? Vi må konstatere: Musicalen når ikke virkelighedens ”Vild med dans” til sokkeholderne.
Thomas Markmann har forsøgt at skabe en lille smule drama i det ellers handlingsfattige manuskript. Men det er så forsvindende lidt, fordi det først og fremmest er dansene, det handler om. Karin Betz har skabt et visuelt udtryk, der både er festligt og glitrende. Og Rolf Heim har med sin iscenesættelse formået at skrue op for alt det, som vi gerne vil se, så vi ikke opdager alt det, som vi mangler.
Forargeligt og forkasteligt
Men det er forargeligt, at man klumper skuespillere, sangere og dansere sammen i et stort skuddermudder, når vi har musicalperformere, der er uddannet til at være gode til det hele. Det er absurd, at vi bruger over to timer på et af landets største teaterscener og knap nok får en historie fortalt. Og det er skuffende, at pengene gang på gang går til dyrt indkøbte titler frem for løn til virkelige teatermennesker.
Allermest forkasteligt er det, at musicalen overhovedet er blevet til virkelighed. Da teatrets direktør, Emmet Feigenberg, fik eller fik foreslået idéen, skulle den straks have været skyllet ud i toilettet.
For ”Vild med dans – the musical” er trods festlig stemning og gode præstationer det mest overflødige teaterprojekt i vores tid. Den er samtidig en stor lussing i ansigtet på alle de skatteydere og publikummer, der har været med til at finansiere forestillingen, og på alle de teatre, der prøver at skabe væsentligt og vedkommende scenekunst.
Manuskript: Thomas Markmann | Iscenesættelse: Rolf Heim | Medvirkende: Morten Kjeldgaard, Michael Olesen, Asta Björk, Mille Gori, Niels Ellegaard, Lise Koefoed, Troels Thorsen, Camilla Bendix, Iben Dorner, Katrine Nørgaard, Rasmus Grandt, Anete Lotus Jensen og Troels Graakjær | Scenografi og kostumedesign: Karin Betz | Koreografi: Peter Friis | Kapelmester: Mikkel Gomard | Sangere: James Sampson og Gry Trampedach | Lyddesign: Morten Frank Nebelong |Lysdesign: Brian Njie | Produceret af: Østerbro Teater