Velkommen til mortenhede.dk

Jeg er uddannet journalist og har arbejdet professionelt som landsdækkende teateranmelder på mortenhede.dk og andre medier siden 2012. Jeg lægger vægt på uafhængighed og saglighed. Jeg tror ikke på ‘akademiseren’ over scenekunsten, men på den reelle teateroplevelse og dens betydning for os som publikum.

På mortenhede.dk kan du blandt andet læse mine anmeldelser – også dem, der er udgivet på andre medier som eksempelvis Jyllands-Posten og Teateravisen, hvor jeg er fast freelancer. Derudover finder du nyhedsartikler, interviews, podcast-episoder og andet journalistik, som jeg finder tid til at lave imellem anmeldelserne.

Journalistisk medie med loyale læsere

Siden 2020 har mortenhede.dk været tilmeldt Pressenævnet og er dermed registreret som et journalistisk medie. Du kan derfor forvente indhold, der lever op til Medieansvarsloven og de presseetiske regler. Læs mere om det på Pressenævnets hjemmeside.

Professionel journalistik koster penge. Ikke mindst er det forbundet med store transportudgifter at dække teaterområdet – særligt hvis man bestræber sig på at anmelde flere steder i landet. Derfor er anmeldelser og artikler gemt bag en betalingsmur, således at indholdet forbeholdes dem, der er villige til at betale for det.

Heldigvis støttes mortenhede.dk af et stadigt stigende antal abonnenter, der selv bestemmer deres abonnementspris. De fleste betaler 50,- kroner om måneden, hvilket er mindsteprisen, men flere vælger at give markant højere beløber. Tilsammen er bidragene afgørende for, at jeg fortsat kan dække teaterbranchen på tværs af landsdele.

Mange af abonnenterne er scenekunstnere eller på anden måde knyttet til teaterbranchen. Men der er også en stigende tilstrømning af teatergængere, som bruger mortenhede.dk enten som en guide til deres næste billetkøb eller til at nuancere deres egne teateroplevelser. Desuden følges siden af en række drama- og dansklærere, der bruger udvalgte anmeldelser i undervisningen.

I alle tilfælde er abonnenterne ekstremt loyale og fastholder deres abonnementer i årevis – selv igennem perioder (eksempelvis under coronanedlukningerne) med færre eller ingen anmeldelser. Det ser jeg naturligvis som et udtryk for tilfredshed med mine anmeldelser, men måske i endnu højere grad som et ønske om at støtte anmeldelsen som journalistisk format.