Gråtonet firmakomedie om Jytte fra marketing og de andre
Nørrebro Teater opsætter med stor succes sceneversionen af Morten Münsters koncernkomedie “Jytte fra marketing er desværre gået for i dag”.
★★★★☆☆
Der er noget spøjst over at lytte til de akademiserede udsagn, som jeg hører fra publikum omkring mig, før forestillingen begynder. Det er formentlig en pæn andel af de tilstedeværende, der i forvejen har læst Morten Münsters humoristiske bog “Jytte fra marketing er desværre gået for i dag”. Et par af mine nærmeste sidemakkere sidder og belærer deres ledsagere om adfærdsdesign, sociologiske mekanismer, HR-begreber og ledelsesmetoder. Tak for introduktionen, fessor.
Men man skal ikke have fat på hornbrillerne her. Morten Münsters bøger udmærker sig nemlig ikke ved at udfolde en håndfuld fortænkte teorier, men tværtimod ved at skildre en stribe helt almindelige og voldsomt genkendelige situationer fra en gennemsnitlig arbejdsplads. Man skal ikke særligt længe have haft foden indenfor som medarbejder i en moderne virksomhed, før man har mødt både den vage leder, de floskelfyldte kerneværdier og den uhåndgribelige 4-års-strategi.
Derfor er det også et oplagt valg at omsætte bogen til scenen, som man har gjort på Nørrebro Teater. “Er der en key account manager til stede?” spørger Magnus Haugaard fra scenen, før forestillingen går i gang. Teatret søger åbenbart en ny medarbejder, og ord som “asset”, “vækstpotentiale”, “agil” og “processer” indgår i jobopslaget, som han læser højt fra. Grinene ruller straks igennem salen, og den første tone til en underholdende corporate-satire er slået an.
Teaterversionen af “Jytte fra marketing er desværre gået for i dag” er iscenesat og bearbejdet af Anastasia Holst Nørlund, som har blandet sceniske genretræk fra både musical, show, sketches og lecture performance. Den ekstremt vellydende og fængende musikalske ledsagelse har Markus Artved komponeret, og også her er der tale om et genremix, som synges af de medvirkende skuespillere sammen med teatrets mangfoldige folkekor.
Rent visuelt har Julian Toldam Juhlin fået utroligt meget ud af de grå toner. Fraværet af farver i kostumerne såvel som scenografien æder livslysten op. Men legen med antikkens statuer – der i åbningsbilledet tager plads oven på en kopimaskine, en makulator og en vandkøler – og sværmen af svalesilhuetter på himlen, som vi genkender fra klistermærkerne på store vinduespartier, giver alligevel den grålige kontortristesse et skvæt natur.
På scenen er som sagt Magnus Haugaard, som i en regulær parodi som ledelsesguruen Simon Sinek, der giver en introduktion til sit magiske og noget tyndslidte “Why”, bidrager med både humor og nerve. Samme naturlighed og funny bones viser han som både den medløbende kollega, der bliver opstemt af ledelsens visioner, og som den ene halvdel af en smertefuld firmaflirt, der udspiller sig på det trange fællestoilet.
Troels Lyby er fremragende som den bløde, moderne leder, der vlogger om strategi og kæmper for at fastholde sin plads på den snævre ledelsestaburet, mens hans team synes at overtage styringen. Imens giver Gustav Dyekjær Giese den som langlemmet piccolo med tømmermænd, der ikke mindst imponerer med solosangen og dansen til elektro-dakkedak-sangen “Thailand”.
Humor og smerte – og en skøn sangstemme – går hånd i hånd hos Karoline Brygmann, der udfolder både den sårede part i toiletaffæren og den moderne businesskvinde. Og Lila Nobel, der først og fremmest udviser sans for fysisk komik, imponerer også med sine mere faktuelle indslag i forestillingen, hvor hun nærmest udgør en værtsrolle.
Udfordringen med “Jytte fra marketing er desværre gået for i dag” er, at den ikke har nogen historie. Den bliver en slags kollage eller et tematisk sketchshow, men fører ikke rigtigt hen imod en slutning.
Og det bliver da også kun til et lille svirp med halen til sidst, som forsøger at glatte ud på en temmelig deprimerende skildring af (arbejds-)menneskets natur. Det er ikke specielt elegant rundet af, men det er dog bedre, end at sende os helt modløse tilbage til vores kontorpladser. Og når vi næste gang skal høre om DNA’en på vores respektive arbejdspladser, kan vi sende en kærlig tanke til Nørrebro Teaters særdeles morsomme parodi på tidens arbejdskultur og dens koncernfloskler.
Forestillingen spiller i København til den 28. april 2022.
Efter bogen af: Morten Münster | Bearbejdelse og iscenesættelse: Anastasia Holst Nørlund | Medvirkende: Karoline Brygmann, Gustav Dyekjær Giese, Magnus Haugaard, Troels Lyby, Lila Nobel og Nørrebro Teaters Folkekor | Scenografi: Julian Toldam Juhlin | Koreografi: Christel Klan Stjernebjerg og Amalie Stitz | Kompositioner og lyddesign: Markus Artved | Lys- og videodesign: Jim Falk | Produceret af: Nørrebro Teater