Trods sygemelding er Cirkusrevyen stadig i mesterklassen
Cirkusrevyen måtte sadle om før premieren, da Lisbet Dahl blev sygemeldt fra sin afskedssæson, men den er stadig en revy fra øverste hylde.
★★★★★☆
To store revypersonligheder er væk fra den legendariske scene i teltet på Bakken. Ulf Pilgaard gav sin afskedssæson sidste år, hvor han blev hyldet af publikum og hædret af H.M. Dronningen. I år skulle have været Lisbet Dahls afskedssæson som både medvirkende og instruktør, men få dage før premieren blev hun sygemeldt.
Derfor bliver hendes sidste sæson i Cirkusrevyen altså uden hende. Instruktøren Joy-Maria Frederiksen sprang til og gennemførte de sidste, kritiske dages prøver i hendes sted. Og skuespiller Pernille Schrøder, der også midlertidigt afløste Lisbet Dahl i forrige sæson, har overtaget hendes plads på scenen for hele spilleperioden.
Og mon ikke udsigten til, at Cirkusrevyen pludseligere end ventet skulle klare sig uden disse to flagskibe, gav anledning til bekymring i baglandet? Denne anmelder har i hvert fald grublet over, hvilke arvtagere man havde på lager.
Men arven bliver løftet flot og stilsikkert af et hold, der absolut heller ikke er på ukendt grund. Niels Olsen og Pernille Schrøder er begge aldeles hjemmevante i revygenren og har flere vellykkede sæsoner bag sig i teltet. Henrik Lykkegaard har siden sin første optræden i 1994 haft så mange sæsoner på Bakken, at man skal have hjælp til at tælle dem. Og både Carsten Svendsen og Merete Mærkedahl har begge brilleret på flere andre revyscener i landet, før de dukkede op som ”de nye” i cirkusteltet.
Og det er ikke kun erfaringen, men også evnerne, der placerer Cirkusrevyen lunt på toppen af dansk revy. De har det hele; fra store sangstemmer til imponerende skuespilteknik; fra grotesk slapstick til kirurgisk præcise replikker.
Niels Sechers usigeligt smukke scenografi folder sig blidt og luftigt ud over scenen som en svanes vingefjer. Og kostumieren Rikke von Qualen beklæder karaktererne komisk uden at larme for meget, mens hendes gallakostumer i eksempelvis finalenummeret er glitrende grandiose.
Koreografen René Vinther giver revyen et globalt og moderne udtryk med sine dansenumre, der med elektronisk musik af Peter Düring, samt med røg og laserlys på scenen, bliver som en natklub i Miami, der møder modeugen i Paris – og med et pikant strejf af Berlins undergrund.
Jo, Cirkusrevyen er stadig i mesterklassen. Måske lige nu uden en primadonna – i ordets positive betydning – men stadig med masser at ha’ det i.
Jan Svarrer og Søren Anker Madsen står bag den skarpeste sketch-tekst, hvor en borger kommer ind på Borgerservice for at få MitID. Men er det nu mit eller dit ID, der skal findes frem? Og skal man virkelig hjem at hente sit NemID for at kunne få sit MitID – det er da en skidt idé.
Vi får også en stribe fremragende parodier. Merete Mærkedahl laver igen i år en skræmmende præcis Mette Frederiksen. Niels Olsen giver den rigeligt på promillen med sin uglede og beduggede Boris Johnson. Og Pernille Schrøder og Henrik Lykkegaard gestalter tilpas karikeret Pia Kjærsgaard og Morten Messerschmidt på den kolde partitop som de sidste to DF’ere.
Alt i alt får vi en revy fra øverste hylde. Og selvom Lisbet Dahl ikke ser sin sidste sæson fra scenen, så kan hun som instruktør se tilbage på en vellykket forestilling, der bliver et smukt og velsat punktum for hendes 34 sæsoner i revyen.
Cirkusrevyen spiller i Teltet på Bakken til den 21. august 2022.
Tekst og musik:Iscenesættelse: Lisbet Dahl med assistance fra Joy-Maria Frederiksen | Kapelmester: James Price | Medvirkende: Henrik Lykkegaard, Pernille Schrøder, Niels Olsen, Merete Mærkedahl, Carsten Svendsen m.fl. | Scenografi: Niels Secher | Kostumedesign: Rikke von Qualen | Koreografi: René Vinther | Lyddesign: Claus Wolter | Lysdesign: Malthe Haugaard | Produceret af: Cirkusrevyen