Ganløse Revyen underholder trods tvivlsomme tekster
Instruktøren og de medvirkende i Ganløse Revyen har fået det bedst tænkelige ud af teksterne, hvor der er langt imellem de originale idéer.
★★★★☆☆
Ganløse Kro er blevet opgraderet med airconditions. Tænk engang – siden 1970’erne, hvor kroen blev et regulært spillested, har folk ædt og danset foran scenen, mens sveden pjaskede fra panden. Skal det nu pludselig være slut?
Men når vi på en lun sommeraften sidder stuvet sammen ved langborde i det lavloftede lokale, og vi har indtaget en solid 3-retters i klassisk krostil, så er det ikke en revy, vi trænger til. Så er det nærmere en dukkert i den lokale andedam, vi higer efter.
På den måde er den svale brise fra anlægget aldeles kærkommen, og vi kan fra og med i år nyde Ganløse Revyen uden imens at skulle sidde og duppe os selv på panden med servietterne. Og en revy bliver altså sjovere, når man ikke er ved at dejse omkuld imens.
Ser vi mere konkret på revyens indhold, så er den ikke blevet opgraderet væsentligt siden sidste år. Det er stadig relativt forudsigelige tekster, og der er ikke mange originale idéer iblandt. Flere af dem er decideret ringe, og de må alene hentes hjem af instruktør Michel Castenholts komiske sans og de fire medvirkendes teknik. Dét bliver de til gengæld også.
For hos Anne Karin Broberg og Michael Hasselflug er det ikke bare på med et par falske tænder og revycharmen. Der kommer også en ordentlig portion underspillet farce og solid timing med i købet, så de som eksempelvis ægtepar i flere sketcher bliver aldeles morsomme.
Martin Knudsen balancerer glimrende i funktionen som straightman, der skal lægge op til sine medspilleres pointer, uden at karakteren hverken fylder eller forsvinder. Det er ikke nogen nem kunst, men Knudsen synes at trives i disse roller. Han imponerer desuden som solist i en sang om, at der ikke var nogen solonumre til ham.
Endelig er Sara Gadborg en gevinst for revyen. Særligt i sit parløb med Anne Karin Broberg som blandt andet korist i DR Pigekor skinner hendes musikalitet igennem. Og i et crazykomisk jodlenummer imponerer hun ved rent faktisk at kunne jodle rigtigt, mens hun holder et tempo og energiniveau, der nærmest får bjælkerne til at dirre i Ganløse Kro.
Revyen er sammensat af flere numre, der på forskellige måder dyrker gentagelserne. Det gælder på tekstniveau blandt andet Lukas Birchs sketch om et møde i OMDH – Os Med Dårlig Hukommelse. I første omgang er der ikke meget sjov at komme efter i replikkerne, men da forglemmelserne begynder at gå i rundhyl, bliver det mere og mere gakket og begynder også at virke rent komisk.
På samme måde er to næsten ens sketcher om et direkte-interview i tv, hvor ægteparret, der bliver interviewet, skynder sig hjem for at se sig selv i tv. Den pointe bliver først rigtig sjov, da de i sketch nummer to slutter med at sige, at de ikke nåede det sidst.
Jodle-nummeret går også igen flere gange, hvilket på samme måde forstærker den komiske effekt. Og det er i høj grad instruktør Michel Castenholts fortjeneste, at disse gentagelser bliver dyrket på en måde, der rent faktisk fungerer. Derfor ender Ganløse Revyen 2022 med at få os til at grine en hel del, selvom udvalget af tekstforlæg er temmelig tvivlsomt.
Revyen spiller på Ganløse Kro til den 26. august 2022.
Tekst og musik:Scenografi og iscenesættelse: Michel Castenholt | Kapelmester: Christian Dahlberg | Medvirkende: Martin Knudsen, Sara Gadborg, Anne Karin Broberg og Michael Hasselflug | Koreografi: Steffen Hulehøj Frederiksen | Produceret af: Ganløse Revyen