Revynumre får hurtigt klassikerstatus hos Revyperler i Rødvig
Harmoniens Revyperler imponerer med dygtige medvirkende, men blandingen af gamle og nyere numre placerer revyens koncept imellem to stole.
★★★★☆☆
Sommerrevyerne har for alvor ramt landet, og der bliver i disse måneder klappet ad skønplatte sketcher, smukke viser, krasbørstige bemærkninger og lækre trin fra Hjørring i nord til Nykøbing Falster i syd.
Nu er tiden inde for Revyperler i Rødvig, der i en årrække – omend med skiftende ledelser – har fejret revygenren ved at genopføre nogle af de bedste numre fra fortidens revyer. Det er generelt ikke comme il faut at genbruge gamle numre i en revy, men til Revyperler er det indbygget i konceptet. Kunsten må så være at være Danmarks bedste revycoverband.
Harmoniens Revyperler synes dog at være løbet tør for gode klassikere. I hvert fald er der en del af numrene i dette års program, der er nyskrevne, og af de genbrugte er flere af dem ikke mere end et par sæsoner gamle. Man kan altså hurtigt få klassikerstatus i Rødvig, ser det ud til.
Jan Svarrer og Jannik Fuglsangs censurerede erotikoplæsning ”Bip, bap, bøp” har også kun en håndfuld sæsoner på bagen, men den er dukket op hist og pist igennem årene – senest i Svendborg Sommerrevy denne sommer, hvor den vist var kommet med på et afbud. Den kan man efterhånden kalde en nyklassiker i dansk revy.
Blandt de ”gode gamle” i forestillingen er sangene ”Noget farligt indeni”, som første gang blev sunget af Lily Broberg i Cirkusrevyen 1976, samt ”Kys hinanden”, der blev sunget af Max Hansen (den medvirkende Max Hansens far) på Apolloteatret i 1954.
Også monologen ”Den jazzede husmor”, som Marguerite Viby leverede nærmest overmenneskeligt musikalsk og højenergisk i Cirkusrevyen 1965, er med i skikkelse af Susanne Breuning, der lige så overmenneskeligt gør Marguerite Viby kunsten efter. Det er godt gammeldags imponerende!
Men selvom mange af numrene uanset deres oprindelsesår er ganske gode, så er der et konceptuelt problem, som man er nødt til at forholde sig til i Rødvig: Skal Harmoniens Revyperler være en klassikerkavalkade eller ej?
Når det er sagt, så er årets forestilling aldeles glimrende. Og foruden Susanne Breuning, der triumferer hele vejen igennem revyen, er den også stærkt besat af veteranerne Max Hansen og Flemming Jensen, samt morsomme og velsyngende Marie Mondrup som ”den nye” i revyen.
Mondrup imponerer eksempelvis som den erotiske forfatter med det kedelige ydre i ”Bip, bap, bøp”. Nummeret har som allerede nævnt nærmest turneret rundt imellem landets revyer i de seneste år, men Mondrup leverer den hidtil bedste version af den i kraft af sin eminente timing og sine fysiske karaktertræk.
Flemming Jensen, der i øvrigt også har leveret en hel del af teksterne, er sublim i sine egne glansnumre, der tilsyneladende aldrig får ture nok i manegen, og hans volapyksnak lokker altid et ekstra grin ud af busken.
Max Hansen brillerer som den fulde ægtemand, der har været på druk siden nytårsaften. Han vakler ned imellem bordene i salen, mens han har overskud nok til at improvisere i sin interaktion med publikum.
Nummeret med de fire kosakker, der taler om russisk stats-tv og forebyggende angreb, vil nok stå som et af de stærkere minder fra dette års varierede og vellykkede Harmoniens Revyperler.
Forestillingen spiller i Rødvig til den 30. juli 2022.
Tekst og musik: Morten Wedendahl, Max Hansen, Leif Maibom, Mathias Grove, James Price, Lars Fjeldmose, Flemming Jensen, Jan Svarrer, Jannik Fuglsang, Kristian Jensen m.fl. | Iscenesættelse: Max Hansen | Kapelmester: Morten Wedendahl | Medvirkende: Susanne Breuning, Flemming Jensen, Marie Mondrup og Max Hansen | Scenografi: Morten Jørgensen | Kostumer: Tina Grunwald | Koreografi: Susanne Breuning | Lysdesign: Joachim Bredahl Schunck | Lyddesign: Jesper Frendø | Produceret af: Harmoniens Revyperler