ANMELDELSE: Ingvar!, Fredericia Musicalteater

Festlig profitkomedie med IKEA-musicalen “Ingvar!”

Ikea-skaberen Ingvar Kamprad er centrum for komediemusicalen “Ingvar!”, der kombinerer svensk humor med internationalt iværksættereventyr.

★★★★☆☆

Hvad gjorde egentlig IKEA til den verdensomspændende forretningssucces, som den er i dag? Og hvem var den skånske grundlægger Ingvar Kamprad i virkeligheden? Musicalen “Ingvar!” begynder to generationer tilbage i historien hos hans bedsteforældre og fortæller derfra om, hvad såvel Ingvar som IKEA er skabt af.

Ingvars fortrinlige købmandskab startede for eksempel allerede, da han som dreng købte store partier af tændstikker med mængderabat fra Stockholm for at sælge dem stykvist med god fortjeneste til naboerne i Småland. Og det, der umiddelbart begyndte som en enkelt lokal møbelforretning blev gradvist optimeret og gentænkt til dén kæde af varehuse med pluk-selv-lagre og köttbulle-cafeterier, der nu findes over hele verden.

Men selvom det indimellem kan ligne en helgendyrkelse i blå-gule farver, så italesætter musicalen også hans nazistiske fortid og fascistiske tendenser – særligt i 1940’erne – der stadig hænger som en mørk sky over hans eftermæle, ligesom musicalen sætter spørgsmålstegn ved den hovedrige kransekagefigurs motivationer bag ligelønsprincippet i IKEA.

Det er svenske Klas Abrahamsson, der har skabt teksten til den satiriske og biografiske komediemusical “Ingvar!”, mens schweizisk-svenske Erik Gedeon står bag den gennemkomponerede musik, hvor den svenske folkevisetradition og samiske elementer er gennemgående i tonesproget. Og det er blevet til en underholdende og stilmæssigt varieret musical, der trods meget omskiftelige genrer og udtryk alligevel synes sammenhængende og fuldendt.

Instruktør har iscenesat musicalen med plads til både det gakkede, det overdrevne, det elegante, det smukke og ikke mindst masser af underspillet humor. Og har stået for den overordentligt vellykkede oversættelse, der bliver tekstligt levende og sprogligt begavet.

De medvirkende udfylder fint rollerne som kontornussere – vistnok børsmæglere – som midt i et krak fantaserer om kapitalismens mester, hvorefter én af dem tager en paryk på og spiller Ingvar, mens resten spiller alle øvrige roller. Denne rammefortælling er helt unødvendig, men fylder heldigvis også ganske lidt. Hovedsageligt mæsker vi os blot i gode, episke sange og komiske karakterer, som de syv musicalperformer bidrager til med hver sin styrke.

Eksempelvis er , der spiller Ingvar, god til at tegne portrættet af en mand, der udenpå et helt gennemsnitlig – nærmest undselig – men inden i har en forretningsmagnats mindset. Skulle vi senere få chancen for en musical om Jysk og Dyne-Larsen, så er igen et oplagt bud på hovedrollen.

imponerer med en sikker og storladen basbaryton-stemme, ligesom imponerer med “skrigende” jojk-sange, der smukt indrammer forestillingen på nærmest mytologisk vis. På skuespilsiden er det , der er mest fremtrædende, når hun overspiller sine karakterer i rendyrket opera buffa-stil, hvilket ræsonnerer bedst med musicalens stilmæssige forlæg.

Den fyldige lyd kommer fra kun to musikere; pianist og kapelmester og violinist Jakob Rosendahl Poulsen. Der bliver hjulpet lidt fra nogle knapper på det elektriske klaver, som giver andre lyde til tangenter, men ikke desto mindre er det utroligt, at disse to instrumenter alene kan akkompagnere forestillingen så fuldkomment. Det understrege den musikalske formåen hos såvel komponisten Erik Gedeon som de to musikere.

Alt i alt er “Ingvar!” en sjov og veludført musical, der evner både satiren og den historiske, biografiske formidling. Man kunne ønske sig, at man i det visuelle udtryk og iscenesættelsen lod det gakkede og overdrevne, den svenske selvironi, de blå-gule farver og det gyselige få endnu mere plads. Det er i den store hyldestscene, hvor det svenske flag vajer patosfyldt over scenen, som var det på barrikaden i “Les Misérables”, at forestillingen er allerstærkest. Det måtte hellere end gerne være meget mere for meget.

“Ingvar!” spiller på til den 26. marts 2023.


Musik: Erik Gedeon | Tekst: Klas Abrahamsson | Oversættelse: Mads Æbeløe Nielsen | Instruktør: Nikolaj Tarp | Kapelmester: Medvirkende: , , , , , og | Scenografi: Lise Marie Birch | Kostumedesign: Thilde Jensen | Koreografi: Ernestine Ruiz | Lysdesign: Martin Jensen | Lyddesign: Peter Løvenhardt | Produceret af:

Del med dit netværk