ANMELDELSE: Force Majeure, Aarhus Teater

”Force Majeure” byder på en lavine af erkendelser

Aarhus Teaters ”Force Majeure” er et farceagtigt teatralsk og grundkomisk kammerspil, der udstiller og udfordrer den gængse familiestruktur.

★★★★☆☆

Aarhus Teaters ”Force Majeure” er en teaterversion af den svenske komediefilm ”Turist” af Ruben Östlund. Historien handler om en børnefamilie, der er taget på skiferie i de franske alper. Men da en lavine tilsyneladende skal til at ramme dem, og moderen og de to børn kryber sammen på gulvet, mens faderen flygter fra katastrofen, kommer familiens sammenhængskraft til genovervejelse.

For kan man have børn sammen med en mand, der ville efterlade sin kone og børn i en lavine? Og hvordan opretholder man sin maskulinitet efter at have fejlet som familiens beskytter?

Forestillingen er dramatiseret af walisiske Tim Price og oversat til dansk og iscenesat af . Og det er en ganske intelligent tekst, som både underholder og sætter spørgsmålstegn ved vores normer og indgroede værdier. Iscenesættelsen føles i begyndelsen temmelig kunstig og karikeret, indtil de overfladiske karakterer begynder at understrege den underliggende farce, der findes i ”Force Majeure”.

På scenen ser vi og i blændende gestaltninger som forældrene Ebba og Tomas. De er begge faste skuespillere på og har imponeret denne anmelder mange gange i forskellige roller, men sjældent har deres grundlæggende teatralske stil og komiske sans givet så god mening som her.

spærrer øjnene op og udtrykker på samme tid rædsel, afsky, frustration og mistillid, da Tomas benægter over for Ebba og alle andre, at han stak af og glemte alt om familien. Og hun dyrker de akavede momenter virtuost, når hun brutalt kaprer en hyggelig aften med vennerne for at tvinge Tomas til at indrømme, at han svigtede sit ansvar.

Og , der ellers ofte spiller på sin maskulinitet og dybe røst, gør her Tomas til en vaklende og vag mandsling, hvis selvrespekt fiser ud af ham, jo mere han forsøger at forsvare sig. Og dog formår han at bevare vores medfølelse for Tomas, ligesom hans sammenbrud virker troværdigt.

Omkring dem er børneskuespillere som Vera og Harry, samt som en femme fatale i åbent forhold på solorejse, og som diverse medarbejdere på ski-resortet, og og som Tomas’ ven Mats og hans meget unge kæreste, Fanny.

Hele holdet fungerer godt i forestillingens særlige stil, men særligt evner at gribe komikken i forestillingen, som de øvrige medvirkende og instruktøren ellers kæmper med at få udnyttet potentialet i. Laura Løwes scenografi bliver lidt for flad og uspændende. Og i hvert fald til premieren syntes de tekniske effekter i lyd og lys ikke helt at være kommet på plads endnu.

Men overordnet set, er ”Force Majeure” både sjov og velfungerende i kammerspil-stilen a la Strindberg og Norén, og den sætter spændende tanker og diskussioner om køn og roller og værdier i gang på vej hjem fra teatret.

Forestillingen spiller i Aarhus til den 13. januar 2024.


Baseret på film af: Ruben Östlund | Bearbejdet til scenen af: Tim Price | Oversættelse og iscenesættelse: Medvirkende: , , , , , , m.fl. | Scenografi og kostumedesign:  | Lysdesign: | Lyddesign:  | Produceret af:

Del med dit netværk