ANMELDELSE: Natten – en teaterkoncert, Aarhus Teater

Aarhus Teaters “Natten” er en æstetisk dygtig teaterkoncert

Teknisk overskud præger “Natten – en teaterkoncert” på , der trods dygtighed savner genkendelighed og gedigne wow-oplevelser.

★★★★☆☆

Der er gået seks år siden premieren på “Lyden af de skuldre vi står på” på Aarhus Teater, og den forestilling står stadig i denne anmelders erindring som ét af de største oplevelser på . Ikke mindst takket være Christian Albrechtsens betagende scenografi og de musikalske genistreger af Simon Kvamm.

Derfor var det en forventningsfuld anmelder, der drog til “Natten – en teaterkoncert”, hvor , der også havde del i de musikalske arrangementer til “Lyden af de skuldre vi står på”, nu sammen med dj-kollektivet Den Sorte Skole (med Martin Højland og Simon Dokkedal) fortolker en ny række salmer og sange. Denne gang med natten som gennemgående tema.

“Natten” er vel ikke officielt en 2'er til “Lyden af de skuldre vi står på”, men lighederne er tydelige. Og , der står for scenografien til “Natten” har trukket åbenlyse referencer til forgængeren. Især den store, cirkelrunde form, der i Christian Albrectsens scenografi fungerede som en sol, trækrone og diskokugle, dukker op igen som en måne, der opsluger mørket, i Julian Toldam Juhlins scenografi.

Og , der må betragtes som én af vores mest markante lysdesignere, formår igen – denne gang sammen med – at understøtte og udvide den visuelle oplevelse. I “Lyden af de skuldre vi står på” gav han Albrechtsens farver fylde og liv, hvor han i “Natten – en teaterkoncert” giver det sorte dybde og det hvide sarthed – sammen med et overbevisende laserlysshow og lysende øjne i natten. Få kan som ham integrere lyset i et scenografisk koncept.

Hvad angår musikken, så er det igen ualmindeligt velarrangerede værker, vi får at høre. Det gælder både de elektroniske akkompagnementer og korarrangementerne. Og kulminationen på det hele får vi ved forestillingens slutning, hvor Hersland bader os i morgensolens stråler, mens de medvirkende inklusive i brede, mangestemmige harmonier synger “I østen stiger solen op” og “Se nu stiger solen”. Dén scene giver gåsehud.

Instruktøren Nicolai Faber, der også iscenesatte “Lyden af de skuldre vi står på”, fører os godt og gnidningsfrit igennem forestillingen, der begynder med godnatsangene og via søvnløshed og mareridt bringer os til frem daggry. Konceptet er tydeligt, og han får sammen med de medvirkende fint doseret både humor, sorg og uhygge. Og med som en dyster Ole Lukøje, der skælmsk sværmer omkring de medvirkende igennem forestillingen, bliver det hele bundet fint sammen.

Men selvom alting fungerer godt – især Lars Gaardes omfavnende og komplekse lyddesign – så er der alligevel ikke mange wow-oplevelser i løbet af forestillingen. Vi bliver for sjældent bevæget af iscenesættelsen, og de musikalske fortolkninger kommer ofte for langt fra originalerne til, at vi kan forholde os til dem. Og meningen med at lave en teaterkoncert over den sangskat, vi i forvejen kender, fremfor at komponere noget helt nyt, er vel at bygge oven på det forhold, vi allerede har til musikken. Det sker desværre ikke her.

“Natten – en teaterkoncert” spiller på til den 30. september 2023.

Musikalsk arrangement: Den Sorte Skole og | Iscenesættelse: | Medvirkende: , , , , , , , , og | Scenografi og kostumedesign: | Koreografi: | Lysdesign: og | Lyddesign: | Produceret af: