Gintberg crooner boomer-humor
Det er in at være woke, men Jan Gintberg gør det ædelt at være boomer med “da jeg var barn”-anekdoter og woke-drilleri i showet “Miraklet”.
★★★★☆☆
Med premieren på “Miraklet” tager standupkomiker Jan Gintberg – ifølge pressematerialet – på turné med sit 11. onemanshow. Og han træder fuldkomment ind i rollen som scenens gammelfar med oldet lænestol og plaid som centrale elementer i scenografien.
Han overforbruger aubergine-emojien, som vi andre efterhånden er stoppet med at fnise lummert over, og han spørger småspydigt ud til publikum, om der nu er nogen diagnoser, allergier, identiteter eller andet, som han skal tage hensyn til i showet. Okay, boomer!
Men den kun 61-årige Jan Gintberg er slet ikke så gammeldags, som denne anmeldelses indledning kunne give indtryk af. For Gintbergs “Miraklet” er en undersøgelse af, hvor vi kommer fra, og hvad der gør os til dem, vi er.
Og boomer-retorikken bliver på den måde et greb til at kaste de efterhånden automattrukne, politisk korrekte stedord op i luften og lade os prøve at genopdage virkeligheden. Han, hun, hen, dem? Hvad med bare at se sig selv som dén, man er? Og Gintberg gør det med charme og kærlighed.
I sit crowd-work spørger han ublufærdigt ind til et par publikummers private forhold og ramler på premiereaftenen også ind i en regnbuefamilie. Her famler han lidt efter brikkerne i biologi-puslespillet, men han spørger nysgerrigt og åbent, så det ikke engang for de mere fintfølende blandt publikum bliver krænkende at være i rum med.
Og ja, jeg skrev “den kun 61-årige”, for hans bedstefar-persona på scenen i “Miraklet” er han nok vel ung til helt at påtage sig.
Men hans seneste onemanshows har haft tendens til at rette blikket mere indad blandt andet grundet nogle større livsbegivenheder. Denne gang er fokus på hans ophav – både genetisk og kulturelt – og showet bliver en kærlighedserklæring til hans mor, som også er omdrejningspunktet for showets titel.
Det, såvel som hans mange “da jeg var barn”-anekdoter, fremtvinger selvfølgelig en moden tone i showet. Og den vækker naturligt genklang hos en del af publikummet, der ligger i samme aldersgruppe som ham selv. Men betagende nok er det, at de yngre billetløsere, der findes indimellem i salen, også synes at more sig levende.
Er det moderne comedy? Er det banebrydende punchlines eller toporiginale præmisser? Nja, måske ikke ligefrem. Men det er comedy, der taler direkte til Gintbergs kernepublikum, som nok føler sig både set, hørt og udfordret af hans vinkler på samtiden og hans egen generations ageren i samtiden.
Og så er det, som Jan Gintbergs shows ofte er, højrøstet, tempofyldt, sprogligt begavet, billedrigt, klogt og underholdende. “Miraklet” er et Gintberg-show, og et godt ét af slagsen.
Måske kan det næste endda også blive en smule mere ungt? Denne anmelder synes i hvert fald, at hans alderdom er begyndt temmelig tidligt, da han til sidst triller af scenen med plaiden svøbt om benene.
Showet er på turné til den 10. maj 2025, samt igen til efteråret.