Teatret Møllen er på turné med teaterversionen af “En mand der hedder Ove” og spiller lige nu på Teatret Svalegangen i Aarhus. En hæderlig dramatisering af en rørende historie om Ove og fællesskabet.
★★★★☆☆
Vi kender alle Ove. Eller dele af ham i hvert fald. Og i Teatret Møllens teateropsætning af “En mand der hedder Ove”, baseret på svenske Fredrik Backmans roman med samme titel, møder vi ham i skikkelse af Møllens egen Ole Sørensen. Ove er en moden mand. Moden på livet, på holdningerne og værdierne. Hans far kørte Saab, er derfor kører Ove kun i Saab. Hans far var en mand af få ord, og derfor er Ove en mand af få ord. Og ingen klodrian af en nabo skal komme og bakke med en trailer, når han ikke kan finde ud af det – og slet ikke, når der er kørsel forbudt i hele boligområdet.
Ove er klar til at tage billetten. Men han forstyrres hele tiden af det hjælpeløse samfund, der har brug for ham. Hver gang han er sekunder fra et vellykket selvmord, kommer naboerne rendende – de kan nemlig ikke undvære ham.
Men “En mand der hedder Ove” handler ikke bare om en ensom, bitter mand. Det handler om en såret og misforstået mand. En følsom og fortabt mand. En mand, der var lykkelig sammen med sin kone, før hun ufrivilligt aborterede pga. en busulykke og senere ramtes af cancer og døde. Han er den lille mand imod systemet, som vil tvinge livet ud af hans dødsyge kone, og som senere vil tage hans bedste ven Rune fra ham og sende ham på plejehjem. Han skriver breve til kommunen, og selvom det aldrig har hjulpet noget, så er det alligevel sådan, at når Ove sætter sig noget for, så bliver det sådan. I hvert fald med lidt hjælp fra fællesskabet.
Teatret Møllen er lykkes med at skabe en både underholdende og rørende teaterversion af “En mand der hedder Ove”. Ole Sørensen spiller titelrollen med en enorm følsomhed og med et fast greb omkring Ove-rollen. Den kunne nærmest ikke spilles af nogen anden. Og som sædvanligt med en Teatret Møllen-produktion fylder musikken en hel del, og der er også her en høj grad af musikalitet i denne forestilling.
Men forestillingen kommer hurtigt til at blive monoton – ikke mindst i kraft af det lidt for overfortællende manuskript af Brian Wind-Hansen og de lidt for forcerede, episke virkemidler i iscenesættelsen af Rasmus Ask. De korte scener, og deres til tider voldsomme tempo- og stemningsskift, udfordrer også forestillingens flow, og ydermere introduceres alle scener med en overskrift – op imod 25 gange på under 90 minutter. Man får altså en fornemmelse af, at forestillingen aldrig rigtig kommer i gang, før vi pludselig opdager, at vi er i gang med slutningen.
Men det visuelle udtryk er nydeligt, og skuespiller Daniel Bevensee, der her står bag scenografien, har sluppet afsted med en praktisk turné-scenografi, der ikke går på kompromis med Møllens æstetik. Og forestillingen bringer både smil og en lille tåre i øjenkrogen frem undervejs – og det er primært Ole Sørensens fortjeneste.
“En mand der hedder Ove” er på danmarksturné og spiller på Teatret Svalegangen i Aarhus ind til den 14. marts 2017.
Dramatisering: Brian Wind-Hansen | Efter tekst af: Fredrik Backman | Iscenesættelse: Rasmus Ask | Medvirkende: Ole Sørensen, Klaus Andersen, Connie Tronbjerg og Gry Guldager | Scenografi: Daniel Bevensee | Musik: Lars Rødbroe | Produceret af: Teatret Møllen