“Brænding” med de kollektive afgangshold
Afgangseleverne fra studieretningerne Skuespil og Dramatisk Skrivekunst på DDSKS Aarhus beviser en kollektivistisk tilgang til scenekunsten.
★★★★☆☆
Det er et særligt år for Den Danske Scenekunstskole (DDSKS). For få år siden blev uddannelserne omstruktureret, så blandt andet skuespilleruddannelsen gik fra at være en 4-årig professionsuddannelse til en 3-årig bacheloruddannelse i skuespilkunst. Forkortelsen af uddannelsen betyder, at der i 2019 er to afgangshold af skuespillere.
På Aarhus Teater kan vi derfor i år opleve to præsentationsforestillinger med to forskellige årgange fra Skuespilleruddannelsen på Den Danske Scenekunstskole Aarhus: DE NYE #1 og DE NYE #2. Forestillingen “Brænding” er den første af dem. Manuskriptet er også skrevet af afgangsholdet fra Dramatisk Skrivekunst på DDSKS Aarhus.
Fokus på værkets helhed
Og som det ofte er med disse forestillinger, hvor vi ser et helt hold af skuespillere præsenteret, og tilligemed seks forskellige dramatikere, er forestillingen præget af udtryksskift. Det gør sig især gældende i manuskriptet i “Brænding”, som skifter imellem surrealisme, melodrama og in-yer-face.
Når det er sagt, så fastholder forestillingen på forunderlig vis sit formsprog, ikke mindst i kraft af iscenesættelsen af Petrea Søe. De otte skuespillere, som på grund af sygdom kun består af syv af årgangens otte elever, samt nyuddannede Morten Kjær som afløser, formår at arbejde sig stringent ind i materialet og løse skuespilleropgaven.
Iblandt dem ser vi ikke de store udsving i spillestilen, som kunne få “Brænding” til at ligne en præsentationsforestilling, hvor skuespillerne først og fremmest forsøger at skille sig ud fra mængden. Her er det tydeligt, at den kollektive tilgang til værket – altså forestillingen som helhed – har været i fokus.
Et godt resultat
Der er heldigvis stadig noget at lære for flere af skuespillereleverne, som vi satser på, de får med på deres sidste år på skolen. Blandt andet kunne lidt mere scenerutine og personinstruktion ikke skade, når vi ser flagrende arme og hører overråbte replikker. Det er, som om der er nogle niveauer, der skal finjusteres.
Men alt i alt er forestillingen gennemført og lykkes fint som professionelt teater. Den har et manuskript, der vil og kan en masse, og som virkelig gennemarbejder temaet ‘forurening’, samt et skuespillerhold som har forstået vigtigheden af, at skuespil er et fælles projekt.
“Brænding” spiller på Aarhus Teater Stiklingen indtil den 22. december 2018.
Af: Anna Skov Jensen, Marie Bjørn, Mathias Raaby Ravn, Nanna Plechinger Tüchsen, Rasmus Krone og Sonja Ferdinand | Iscenesættelse: Petrea Søe | Medvirkende: Clara Ellegaard, Olivia Joof Lewerissa, Alexander Krumhausen, Sarah Francesca Brænne, Rasmus Skaarup, Maria Cordsen, Arian Kashef og Morten Kjær | Scenografi: Karin Gille | Lysdesign: Kasper Daugberg | Lyddesign: Kim Engelbredt | Produceret af: Den Danske Scenekunstskole og Aarhus Teater