ANMELDELSE: Anslag mod hendes liv, Odense Teater & Tre Søstre, Teater Momentum

To afgangsforestillinger fra DDSKS i Odense

Dette års to afgangsforestillinger fra i Odense, “Anslag mod hendes liv” og “Tre søstre”, er for lidt og for meget.

Anslag mod hendes liv

★★★★☆☆

Tre søstre

★★☆☆☆☆

Det løjerlige ved dette års afgangshold fra skuespiluddannelsen på er, at der er to hold fra hver skole.

Det skyldes reformen af scenekunstskolens uddannelser, hvor den fireårige skuespiluddannelse nu er lavet om til en treårig bacheloruddannelse. Og i år mærker vi så det boom af afgangselever, hvor både et fjerdeårshold og et tredjeårshold i Aarhus, Odense og København afslutter deres uddannelser samtidigt.

De to hold fra Odense spiller i øjeblikket deres afgangsforestillinger på og . Og selvom de to forestillinger nærmest er hinandens modsætninger i udtryk, så har de til fælles, at ingen af dem desværre får deres skuespillere til at fremstå særligt gode.

For lidt og for meget

Særligt slemt står det til i den russiske klassiker ”Tre søstre” med fjerdeårsholdet, hvor de medvirkende holder skuespilkunsten ud i strakt arm. Deres karakterarbejde har taget overhånd, og for de fleste af skuespillerne er det, som om der bliver bygget oven på et vaklende fundament.

Tre søstre
Foto: Zuhal Kocan

Heldigvis så vi dette fjerdeårshold præstere bedre i præsentationsforestillingen ”Skybrud” sidste år, men her var det især deres komiske evner, der imponerede. I det psykologiske drama er der for de fleste af afgangselevernes vedkommende langt igen.

I tredjeårsholdets ”Anslag mod hendes liv” er vi i den anden grøft – her er der knap nok karakterarbejde at spore. Til gengæld er der god humor, musikalitet og nærvær på scenen. Iscenesættelsen af tager først og fremmest tekstarbejdet alvorligt, hvilket klæder forestillingen. Og de medvirkende evner at gøre replikkerne levende, sjove og spændstige.

Underviseren og instruktøren

Ser vi bort fra skuespillet, så er det uden tvivl også Anton Tjekhovs ”Tre søstre” på , der skuffer mest. Det skyldes især den fuldkomment retningsløse iscenesættelse af . Forestillingen kommer til at ligne en parodi på teater, efterhånden som den skrider frem.

Det er bemærkelsesværdigt, at de to afgangsforestillinger er iscenesat af henholdsvis en teaterinstruktør og en skuespilunderviser. Og det er ikke mindst tankevækkende, at hvor skuespillet fejler mest, er det underviseren, der har iscenesat, hvorimod instruktør har fokuseret på at få forestillingen som helhed til at fungere.

Og derfor ender ”Anslag mod hendes liv” med at være klart den bedste forestilling. Her er vi underholdt og spændte, mens historierne om Anne folder sig ud i Martin Crimps velskrevne tekst. Og skuespillerne kom så langt, som man nok kan komme med en tekst, hvor hovedpersonen aldrig er på scenen.


ANSLAG MOD HENDES LIV:

Af: Martin Crimp | Oversættelse: | Iscenesættelse, scenografi og kostumedesign: | Medvirkende: , , , , , , og | Lysdesign: | Lyddesign: Produceret af: i samarbejde med


TRE SØSTRE:

Af: Anton Tjekhov | Iscenesættelse: | Medvirkende: , , , , , , og | Musikere: og | Scenografi og lysdesign: | Produceret af: i samarbejde med

Del med dit netværk