To afgangsforestillinger fra DDSKS i Odense
Dette års to afgangsforestillinger fra Den Danske Scenekunstskole i Odense, “Anslag mod hendes liv” og “Tre søstre”, er for lidt og for meget.
Anslag mod hendes liv
★★★★☆☆
Tre søstre
★★☆☆☆☆
Det løjerlige ved dette års afgangshold fra skuespiluddannelsen på Den Danske Scenekunstskole er, at der er to hold fra hver skole.
Det skyldes reformen af scenekunstskolens uddannelser, hvor den fireårige skuespiluddannelse nu er lavet om til en treårig bacheloruddannelse. Og i år mærker vi så det boom af afgangselever, hvor både et fjerdeårshold og et tredjeårshold i Aarhus, Odense og København afslutter deres uddannelser samtidigt.
De to hold fra Odense spiller i øjeblikket deres afgangsforestillinger på Odense Teater og Teater Momentum. Og selvom de to forestillinger nærmest er hinandens modsætninger i udtryk, så har de til fælles, at ingen af dem desværre får deres skuespillere til at fremstå særligt gode.
For lidt og for meget
Særligt slemt står det til i den russiske klassiker ”Tre søstre” med fjerdeårsholdet, hvor de medvirkende holder skuespilkunsten ud i strakt arm. Deres karakterarbejde har taget overhånd, og for de fleste af skuespillerne er det, som om der bliver bygget oven på et vaklende fundament.
Heldigvis så vi dette fjerdeårshold præstere bedre i præsentationsforestillingen ”Skybrud” sidste år, men her var det især deres komiske evner, der imponerede. I det psykologiske drama er der for de fleste af afgangselevernes vedkommende langt igen.
I tredjeårsholdets ”Anslag mod hendes liv” er vi i den anden grøft – her er der knap nok karakterarbejde at spore. Til gengæld er der god humor, musikalitet og nærvær på scenen. Iscenesættelsen af Rune David Grue tager først og fremmest tekstarbejdet alvorligt, hvilket klæder forestillingen. Og de medvirkende evner at gøre replikkerne levende, sjove og spændstige.
Underviseren og instruktøren
Ser vi bort fra skuespillet, så er det uden tvivl også Anton Tjekhovs ”Tre søstre” på Teater Momentum, der skuffer mest. Det skyldes især den fuldkomment retningsløse iscenesættelse af Peter Kunz. Forestillingen kommer til at ligne en parodi på teater, efterhånden som den skrider frem.
Det er bemærkelsesværdigt, at de to afgangsforestillinger er iscenesat af henholdsvis en teaterinstruktør og en skuespilunderviser. Og det er ikke mindst tankevækkende, at hvor skuespillet fejler mest, er det underviseren, der har iscenesat, hvorimod instruktør Rune David Grue har fokuseret på at få forestillingen som helhed til at fungere.
Og derfor ender ”Anslag mod hendes liv” med at være klart den bedste forestilling. Her er vi underholdt og spændte, mens historierne om Anne folder sig ud i Martin Crimps velskrevne tekst. Og skuespillerne kom så langt, som man nok kan komme med en tekst, hvor hovedpersonen aldrig er på scenen.
ANSLAG MOD HENDES LIV:
Af: Martin Crimp | Oversættelse: Emmet Feigenberg | Iscenesættelse, scenografi og kostumedesign: Rune David Grue | Medvirkende: Ellaha Lack, Haesam Jakir, Anton Sager, Line Vejgaard Kjær, Siff Vintersol, Magnus Andersen Hald, Freja Klint Sandberg og Simon Kongsted | Lysdesign: Frederik Hougs | Lyddesign: Louise Roed | Produceret af: Odense Teater i samarbejde med Den Danske Scenekunstskole
TRE SØSTRE:
Af: Anton Tjekhov | Iscenesættelse: Peter Kunz | Medvirkende: Josefine Tvermoes, Amanda Bøgestrøm Isaksen, Sarah Juel Werner, Anders Skov Madsen, Anna Bruus Christensen, Niels Skovgaard Andersen, Thomas Diepeveen og Lue Støvelbæk | Musikere: Frederik Bak og Christian Moosdorf | Scenografi og lysdesign: Jens Klastrup | Produceret af: Teater Momentum i samarbejde med Den Danske Scenekunstskole