ANMELDELSE: The Sound of Music, Hedeland Amfiteater

Ambitiøs musical har mistet overblikket

Mens de mange folk på scenen er upåklagelige, kikser hele det tekniske og kreative team omkring produktionen af ”The Sound of Music”.

★★★☆☆☆

Midt i Hedeland Naturpark uden for Roskilde ligger . Aftensolen får bid i det klare vand i søen bag scenografien og det grønne græs på det store amfiteaters skråninger. Fra hver vores liggestol er vi parate til Miolto Arts & Musics opsætning af musicalen ”The Sound of Music” med stærke musicalkræfter på scenen.

I hovedrollen som Maria ser vi det storslåede talent , som allerede har imponeret os i flere musicalroller. Og den krævende birolle som abbedissen i klostret synges formidabelt af sopran . Disse to partier, samt et overraskende velsunget indspark fra den kun 20-årige i rollen som telegrambuddet Rolf, holder det vokale niveau højt i musicalen.

Morten Hemmingsens kaptajn von Trapp er stenhård på ydersiden og blød som smør på indersiden. Han smelter for øjnene af os, og hans vokale præstation i sangen ”Edelweiss” er i øvrigt ganske tilforladelig. Som vennen Max Detweiler, der nødigt vil vælge imellem sit østrigske ophav og den tyske besættelsesmagt, er både morsom og hjertelig. Han får en masse ”Kenter” ind i forestillingen, og den løjerlige onkel Max bliver en sand entertainer.

De syv børn i familien von Trapp er bedårende og imponerende skarpe i både sange, replikker og koreografier – fra den ældste Liesl til den mindste lille Gretl. Og de store korarrangementer har en fin klang med Ensemble Hedeland i nonnekostumer.

Overblikket er mistet

Desværre er disse mange styrker på scenen ikke nok i sig selv. Det hele skal jo også sættes sammen og skabe en helhedsoplevelse af musicalen ”The Sound of Music”. Og her fejler produktionen.

Særligt er Frank Rubæks iscenesættelse for rodet; skuespillere vader umotiveret rundt på og omkring scenen, og ' scenografi bliver brugt helt forkert – om overhovedet brugt. Og med undtagelse af dansen imellem Liesl og Rolf, der har både ynde og kreativitet, er koreografierne af generelt for uopfindsomme og uskarpe.

Man kunne nemt få en oplevelse af, at det kreative team har mistet overblikket. Det gælder imidlertid ikke , der under ledelse af spiller den ikoniske musicalmusik levende og præcist. Men tempoet er i flere sange alt for sløvt, og det trækker energien ud af den i forvejen lange musical.

De mange tekniske fejl i lydafviklingen på premieren er vi nødt til at forvente, at der bliver rettet op på til de efterfølgende forestillinger. For hvis vi ikke kan høre, hvad de siger og synger på scenen, så går vi glip af det bedste i musicalen.


Af: Richard Rodgers og Oscar Hammerstein II efter manuskript af Howard Lindsay og Russel Crouse | Iscenesættelse: | Medvirkende: , , , , , , , , , , , m.fl. | Musik:  under ledelse af | Scenografi: | Koreografi: | Lyddesign: | Lysdesign: | Produceret af: Miolto Arts & Music

Del med dit netværk