ANMELDELSE: Andel, Aarhus Teater

Forestillingen “Andel” lever op til sine egne præmisser og til publikums trang til hverdagskomik – klogt dramatiseret af .

★★★★★☆

“Andel” er Skuespilleruddannelsen ved Aarhus Teaters præsentationsforestillling, skrevet af dramatiker . Forestillingen tager udgangspunkt i en andelsboligforening, som ret vel kunne findes i Aarhus, men vi stifter bekendtskab med et foreningsliv, som sikkert er almengyldigt. Der er de velmenende men bestemte sedler i opgangen, den distinkte banken på døren ved midnatstid og de tilbagevendende oprydningsdage. formår at skrive alt dét ind i sine replikker, som reelt ikke bliver sagt.

Som præsentationsforestillling egner “Andel” sig rigtigt godt, både hvad angår manuskriptet og iscenesættelsen. Skuespillereleverne får lov at arbejde med en konkret teaterkarakter, men alle disse når også ud i en række forskellige følelsesudbrud, som giver eleverne mulighed for at ‘vise, hvad de kan'. Og Kasper Sejersens iscenesættelse har taget stor hensyn til skuespillernes niveau.

Samlet set er forestillingen derved både gennemført og uprætentiøs. Den giver sig ikke ud for at være mere, end den er, og alligevel kan vi både se os selv og det kunstneriske formål med forestillingen. Og “Andel” viser sig at være en ganske underholdende teateroplevelse, primært ført af Caroline Cecilie Mallings skarpe blik for dagligdagsreplikkerne og skuespillernes evner til både at karikere og underspille.

Lokalrealismen har gode kår i disse år, og vi beskæftiger os mere og mere med de nære ting – måske fordi det fjerne alligevel er for langt væk og for ubehageligt at forholde sig til. Derfor må man spørge sig selv, om det også er vedkommende teater. Men hvad kommer os mere ved, end vores nærmiljøer og naboskaber? I hvert fald er ny dansk dramatik ikke på vej ud af nogen filosofisk tangent, og det er sikkert også godt det samme. Poesien må vi så finde andetsteds.

“Andel” er en perle fra Caroline Cecilie Mallings hånd, og der er flere skuespillere på dette års afgangshold i Aarhus, som bliver spændende at følge de kommende år. Forestillingen spiller på Aarhus Teater til den 6. december 2014.

Medvirkende: , , , , , og Polmer | Dramatiker: | Instruktør: | Scenograf: