ANMELDELSE: Audition, Aarhus Teater

Modbydeligt metoo-agtigt teatereksperiment

Fiktion og virkelighed smelter sammen i Sargun Oshanas iscenesættelse af den grænseoverskridende forestilling “Audition” på .

★★★★★★

Endnu en gang er i sit es som iscenesætter på Aarhus Teaters kælderscene Studio. Det er her, at han sammen med scenografen skaber forestillinger, der udforsker teatermediet og scenerummet.

Oshana har tidligere imponeret med forestillinger som ”#amlet” og L.O.C.-teaterkoncerten ”Momentet”. Han har et tydeligt formsprog, der kommer til udtryk i både det kaotiske og det stilrene. En evne, som var medvirkende til, at han i vinters modtog danske teaterjournalisters instruktørpris, Teaterkatten.

”Audition” handler om den unge skuespiller Alice (), der er til casting på en film. Filminstruktøren Henry Kant () er en excentrisk type, der engang har været på toppen af filmbranchen. Denne film kunne blive hans nye mesterværk. Men hvor langt vil de hver især gå for kunsten, berømmelsen og egoet?

Overgreb for åbent tæppe

Forestillingen eksperimenterer med forholdet imellem fiktion og virkelighed. De medvirkende veksler imellem rollen i den fiktive fortælling og sig selv – altså teaterskuespilleren på . Desuden medvirker publikum i dele af forestillingen som statister på scenen.

er selv med som forestillingens instruktør. Han præsenterer først konceptet og skuespillerne for os, og undervejs instruerer og videreudvikler han på forestillingen. Det er således nærmest som en åben prøve.

Eller sådan ser det i hvert fald ud. For ingen ved, om  erinstruktøren eller spiller instruktøren. Han presser sine skuespillere, ligesom Henry Kant presser sine skuespillere. Og på den måde smelter fiktionen og virkeligheden sammen.

Da instruktionerne begynder at ligne overgreb, bliver det modbydeligt at overvære. Men skal vi bryde ind? Vi ved jo ikke længere, om det er personen eller rollen, der bliver forulempet. Er det aftalt? Eller er dette eksperiment ved at tage overhånd?

Ville du sige fra?

Det hele bygger på en intelligent og gennemført tekst af , der forstår at drive fortællinger på flere planer simultant, samt en skuespillergruppe, der forstår deres roller og forestillingens metalag.

Der må ikke opstå en eneste fejl, hvis illusionen skal holdes. Alle skal spille med, hvis det skal lykkes. Suffløren må ikke virke for tryg ved situationen, og de tekniske afviklere skal kunne improvisere sammen med instruktøren.

Denne anmelder er stadig ikke sikker på, om det hele er aftalt. Og derfor ender forestillingen med at være et spørgsmål om, hvorvidt vi vil acceptere overgreb og ydmygelser, før vi siger fra. Denne aften er der ingen, der siger fra. Ville du gøre det?


Dramatiker: | Iscenesættelse: | Medvirkende: , , , Luise Skov og | Scenografi: | Lysdesign: | Produceret af:

Del dette med dit netværk