ANMELDELSE: Begrænset udsyn, Carsten Eskelund

Forrygende 3-lags-comedy i rolige omgivelser

Hvis man vil opleve potentialet ved standup som kunstart, så er Carsten Eskelunds onemanshow “Begrænset udsyn” det bedste eksempel lige nu.

★★★★★☆

begyndte som standupkomiker i 2000, og allerede i 2002 blev han landskendt som en sjettedel af showet “Den ægte vare”, der blev udgivet på dvd og medvirkede til standuppens folkelige gennembrud i Danmark. Siden har andre komikernavne fyldt mere i tv og på plakater, men ikke desto mindre er han stadig blandt den absolutte elite i dansk standup.

Nu er han på turné med onemanshowet “Begrænset udsyn”, hvor han med sin afdæmpede stil imponerer feinschmeckere, der sætter pris på hans tekniske og intellektuelle overskud. Han varierer sit materiale med klassiske jokes, absurditeter, satire og storytelling, ligesom han sprogligt udfordrer publikum med ord og formuleringer, vi ikke møder hver dag.

Han henvender sig måske også til et lidt mere nørdet publikum, end de fleste andre komikere. I hvert fald er det første gang, at denne anmelder har oplevet en hel sal grine ad en joke om primtal – en joke, der samtidig er en kommentar til vores ukritiske tro på, hvad medier og (tilsyneladende) autoriteter fortæller os. Han peger på det absurde ved rumturisme, og han holder sig ikke tilbage for at behandle temaer som perfekthedskultur, metoo og dødsangst.

Det hele pakker han ind i en rammefortælling om en formiddag under lockdown, hvor han sidder i sin udestue og forsøger at skrive sit comedyshow, mens alting omkring ham er uendeligt uinspirerende. Han beskriver for os, hvordan han sidder og stirrer ud i luften, da en flue får nok af livet og drætter død om på det blanke papir. Undervejs i showet vender han tilbage til udestuen flere gange, så han fastholder illusionen om, at han har skrevet showet denne ene formiddag.

Dermed virker det, som om hans show kører i tre forskellig lag på samme tid. Der er den underliggende rammefortælling, som han diskret fastholder, uden at det kommer til at blive et tema eller koncept for showet. Oven på dét lægger han det klassiske comedy-materiale med jokes og dialog med publikum. Og ovenpå igen er der et meta-lag, hvor hans materiale får relevans for publikum og giver os noget at tænke over. Og dét er vel netop den grundlæggende forskel på underholdning og scenekunst.

Vi griner ikke så meget under Carsten Eskelunds show, som vi kan gøre i selskab med nogle af hans mere tempofyldte og punchline-fokuserede kollegaer. Men hvis man vil se, hvad standup kan som kunstart, så er Carsten Eskelunds “Begrænset udsyn” ét af de absolut bedste eksempler på det.

Showet er på turné i hele landet til den 6. december 2022.