ANMELDELSE: Brødre, Musikhuset Aarhus

Der er mere operakvalitet end ‘Rethink’ i den første af 2017-projektet Bier Trilogiens forestillinger, operaen “Brødre” fra .

★★★★☆☆

I 2017 opsættes Bier Trilogien efter filmene “Brødre”, “Elsker dig for evigt” og “Efter brylluppet” af Susanne Bier. De remedieres som henholdsvis opera, danseforestilling og musical. står bag gentænkningen af Biers “Brødre”, som havde biografpremiere i 2004.

Filmen er et trekantsdrama, som drejer sig om brødrene Michael og Jannik. Jannik er familiens sorte får, der i filmens begyndelse bliver løsladt efter at have afsonet en voldsstraf. Han bliver hentet af sin bror, Michael, der er major i Forsvaret og deres fars absolutte yndling. På trods af de familiære spændinger, er der stor kærlighed imellem de to brødre.

Brødre - Den Jyske Opera
og
Foto: Kåre Viemose

Da Michael under en udstationering bliver skudt ned i en helikopter og forsvinder, erklæres han død. Familien sørger over den tomme kiste, Jannik udstødes definitivt af sin far, og Michaels efterladte hustru, Sarah, går alene med deres to børn og kan ikke forlige sig med Michaels død.

Jannik bliver hurtigt voksen og mere ansvarlig. Et kærlighedsforhold udvikler sig imellem Jannik og Sarah, og Jannik hjælper til i den lille familie, men mest af alt savner de begge Michael. Endeligt viser det sig, at Michael ikke er død, men har siddet til fange med en anden soldat. Krigen har presset Michael ud i voldsomme handlinger, og da han til sidst bliver fundet og bragt hjem, kommer han tilbage til sin familie og skal forsøge at leve videre med sine traumer og hemmeligheder. Og ikke mindst med den bror, som pludseligt har forandret sig, mens alle troede, at Michael var død.

Filmen har modtaget en række priser både i Danmark og udlandet for blandt andet manuskript, instruktion og flere af de centrale roller.

Brødre - Den Jyske Opera
og
Foto: Kåre Viemose

Men på trods af det solide forlæg handler operaen “Brødre” slet ikke om det samme. Mange scener fra filmen går igen, men det er, som om librettist har dissekeret manuskriptet i små delelementer og klistret det sammen på en ny måde – en måde, som umiddelbart synes noget tilfældig. I hvert fald er den gennemgående historie fragmenteret, og dramaturgien slingrer en del igennem forestillingen.

Samtidig er flere af rollerne væsentligt forandrede i forhold til filmen. Michael () er i operaen mere vanvittig end PTSD-ramt. Han synes utilregnelig og Hamlet-agtigt skør, og fremstår ikke som en såret soldat som i filmen. Janniks () og Michaels kærlighed til hinanden er helt taget ud af relationerne i forestillingen – måske ser man endda små antydninger af misundelse og had til hinanden imellem dem. Birollen Peter (), den anden soldat, som Michael sad fanget sammen med, får en matyrlignende funktion i operaen og bliver flere gange prydet med Jesus-referencer, der igennem forestillingen bliver mere og mere eftertrykkeligt skåret i pap. Det er en fortolkning, som giver mening, men dog synes den noget malplaceret i forhold til resten af forestillingen.

Brødre - Den Jyske Opera
og
Foto: Kåre Viemose

Men skal man sammenligne operaen med filmen, eller skal forestillingen have lov at præstere alene? Eftersom forestillingen er en del af Bier Trilogien, og det er Biers film, der er baggrunden for alle tre forestillinger, er det svært at komme uden om en sammenligning. Omvendt kunne man, hvis man syntes, at historen trængte til en gendigtning, samtidig have ændret titlen fra “Brødre” til eksempelvis “Michael” eller “Krigen”. For broderskabet imellem Michael og Jannik er måske operaens mindst betydningsbærende element. Ja, det er nærmest demonstrativt ignoreret.

Komponist har til gengæld skabt et værk, der er kontemporært og meddigtende, og som med en høj grad af dissonans harmonerer med Michaels indre stemmer og dæmoner. Instruktør og tidligere operachef har ligeledes iscenesat “Brødre” fuldkomment og velorkestret, og det lykkes ham at få såvel musik, dramatik, scenografi og det samlede udtryk til at samspille i et æstetisk og kreativt formsprog. Også solisterne og , samt under ledelse af , leverer gennemgående et lydbillede på et relativt højt teknisk og musikalsk niveau.

I det store hele har altså haft succes med at producere en velfungerende opera, der både udfordrer og beriger sit publikum kunstnerisk. Desværre lykkedes projektet med at gentænke eller fortolke Susanne Biers “Brødre” ikke – det synes end ikke at være forsøgt.

“Brødre” spiller i Musikhuset Aarhus den 16. til 22. august 2017. Forestillingen er en del af .


Efter: Film af Susanne Bier med filmmanuskript af Anders Thomas Jensen | Instruktør: Komponist: Librettist: Musikalsk ledelse: | Musik: Medvirkende: , , , , , , , , og Scenograf: Steffen Aarfing | Lysdesigner: Videodesigner: Produceret af:

Del med dit netværk