Efter pausen byder Cirkus Jul på romantik, komik og artisteri
Muskelsvindfonden byder for første gang på Cirkus Jul, som med et mere teatererfarent hold langt overgår sommerpendanten Cirkus Summarum.
★★★☆☆☆
Muskelsvindfonden, der sædvanligvis slår cirkusteltet op om sommeren for at spille Cirkus Summarum, har i år tændt for varmekanonerne og inviteret til vintercirkus i samarbejde med Saxo og Aarhus Teater.
I forestillingen ”Cirkus Jul” møder vi ikke Ramasjang-værterne, som vi gør i Cirkus Summarum, men forestillingens hovedpersoner er i stedet hentet fra bøgernes verden. Historien handler om Cirkus Sol, der er blevet vækket fra sit vinterhi og har svært ved at komme i julehumør. Men vores hovedperson, cirkuspigen Alba, får prominent hjælp af selveste Vitello, Orla Frøsnapper, Mustafa og Cirkeline.
De medvirkende er erfarne skuespillere, en cirkusartist og et skarpt dansende ensemble af cirkusbørn. Og de er stærkt flankeret af kapelmester Peter Hellemanns orkester, der spiller udvalgte julesange i udtryksfulde, nyfortolkede arrangementer af Peter Hellemann og Jeanett Albeck.
Vi mærker især, at hele det kunstneriske hold består af teatererfarne mennesker. Og sammenlignet med somrenes Cirkus Summarum, der har væsentligt mere fokus på show og løjer, så får ”Cirkus Jul” rent scenisk et noget mere professionelt udtryk.
Skuespillerne leverer måske ikke deres karrierers største karakterpræstationer i cirkusmanegen, men som historiefortællere er de i en helt anden liga end flere af Ramasjang-værterne. Og trods sine svagheder har Tomas Lagermand Lundmes historie væsentligt mere dramatik, end vi er vant til under teltdugen.
Desværre bliver især første del af forestillingen en svag omgang cirkus. Historien savner fremdrift, og instruktør Martin Lyngbo synes ikke at få knækket nødden med den cirkelrunde manege. Tempoet er for lavt til at holde energien oppe, og handlingen skvulper lidt tilfældigt rundt på gulvet, så vi snart ikke ved, hvad vi skal holde øje med. Desuden er første akt næsten helt rømmet for artisteri.
Det retter Sunniva Byvard til gengæld op på i anden akt, hvor hun i rollen som Cirkeline smukt udfører flere reelle cirkusnumre. Og en mindre kærlighedshistorie mellem hende og Vitello, der spilles sprælskt og dog følsomt af Michael Lundbye Slebsager, bliver aldeles rørende. Da figurerne skal trylles tilbage i bøgerne, og Vitello spørger, om han kan få lov at stå ved siden af Cirkeline på boghylden, giver det en lille klump i halsen.
Som cirkusforældrene Viola og August er Anne Vester Høyer og Carsten Svendsen både morsomme og velsyngende. De er de kedelige voksne, der siger voksensætninger, som ingen børn gider at høre. Og det bliver et større projekt at få dem overbevist om vintercirkus og julehygge.
Scenografduoen Torden og Lynild har ramt den velkendte æstetik fra børnebøgerne, og særligt den muskuløse Mustafa (spillet af Arian Kashef) fra Jakob Martin Strids ”Mustafas kiosk” og Ole Lund Kirkegaards bøllede Orla Frøsnapper (spillet af Carl-Christian Riestra) er som tryllet ud af illustrationerne.
Man får lyst til at gå i pausen. Første halvdel er simpelthen for uinteressant. Men gør man det, snyder man sig selv for en ganske glimrende teater- og cirkusoplevelse i anden akt, som byder på både romantik, komik og artisteri.
“Cirkus Jul” spiller i Ballerup til den 28. november 2021 og derefter i Aarhus til den 21. december 2021.
Tekst: Tomas Lagermand Lundme og Martin Lyngbo | Iscenesættelse: Martin Lyngbo | Medvirkende: Anne Vester Høyer, Carsten Svendsen, Arian Kashef, Michael Lundbye Slebsager, Carl-Christian Riestra, Sunniva Byvard m.fl. | Scenografi og kostumedesign: Torden og Lynild | Kapelmester: Peter Hellemann | Musikalske arrangementer: Peter Hellemann og Jeanett Albeck | Produceret af: Muskelsvindfonden i samarbejde med Aarhus Teater og Saxo