Teater og cirkus smelter vellykket sammen i årets Cirkus Jul
For anden gang kommer Cirkus Jul til byen med en læsevenlig vinterpendant til Cirkus Summarum – og i år er historiefortællingen endnu bedre.
★★★★☆☆
Siden sidste år er Muskelsvindfonden, der i forvejen står bag sommertraditionen Cirkus Summarum, også begyndt at møve sig ind på cirkuspladserne i vintersæsonen. I samarbejde med Saxo og Aarhus Teater har de skabt Cirkus Jul, der i højere grad er båret af historiefortælling, og hvor karaktererne – i modsætning til Cirkus Summarum – ikke er kendt fra tv, men fra bøgernes verden.
Sidste år var det, som om Cirkus Jul ikke rigtigt kunne finde sig til rette i cirkusmanegen i første akt, men efter pausen begyndte artisteriet og skuespillet at give mening. I år er den gode udvikling fortsat, og der tale om en regulær teaterforestilling – blot i cirkusformat med fortællende trapezkunst og handlingsbærende klovneri.
Vi møder drengen Bjørn Henning, der er vild med dinosaurer og kalder sig Dinodrengen. Men en julestresset dag får hans mor og far nok af hans brølende lege og siger, at han skal droppe det dino-pjat og opføre sig normalt. Det får ham til at løbe hjemmefra, hvorefter han møder klovnen Harry, der også er ked af det, fordi han kun har et ganske lille cirkus, hvor børn ikke griner.
De beslutter sig for at følges ad, hvor de møder blandt andre Buster Oregon Mortensen og Snøvsen, der lærer dem om at tro på sig selv, samt den lille pige med svovlstikkerne, der lærer dem om fantasiens kraft. Men fantasien kan også være lumsk. For når man forestiller sig, at man bliver til den mærkelige og ensomme Tante Andante, når man bliver gammel, eller at mor og far i virkeligheden nyder livet uden deres irriterende søn, hvad skal man så tro?
Forestillingen er skrevet og iscenesat af Heinrich Christensen, der formår at binde både skuespil og cirkusartisteri sammen til en samlet helhed, så vi ikke oplever at springe imellem grebene. Det er både teater og cirkus på én gang.
Hos de medvirkende er Dinodrengen Bertam Hasforth Klem (der på turnéen deler rollen med Bertram Lyng Engelsted Jarkilde) forestillingens mest betagende oplevelse. Normalt forventer vi mindre af børneskuespillere, end af de voksne, men denne purk agerer aldeles professionelt og komfortabelt på scenen, ligesom han spiller nærmest ligeværdigt op imod sine professionelle medspillere.
Og det er i øvrigt ikke hvem som helst, han deler manegen med. For som klovnen Harry er Kristian Holm Joensen ikke bare et oplagt valg, når det gælder fjollede, gummiagtige gangarter og dyb melankoli i én og samme karakter – han er også sublim og måske landets dygtigste i begge discipliner.
Og når man én gang har set Jacob Moth-Poulsen gå amok i Holberg og Molière hos Teatret Slotsgården eller spille sig selv til blods i en Tue Biering-forestilling på Aalborg Teater, så ved man, at man kan vente sig en kraftpræstation. Det får vi også i Cirkus Jul, hvor han med trompet og lang kjole giver den som den skæggede Tante Andante i højeste gear.
Helhedsoplevelsen – og ikke mindst samspillet mellem teater og cirkus – er klart forbedret i år i forhold til sidste års Cirkus Jul. Til gengæld savner vi noget af den musikalitet og stemning, som orkestret leverede sidste år med Peter Hellemann og Jeanett Albeck bag de musikalske fortolkninger. I år blev musikvalgene lidt for banale, hvilket er ærgerligt, når konceptet ellers er ved at sidde i skabet.
Cirkus Jul spiller i Ballerup til den 27. november 2022 og derefter i Aarhus til den 18. december 2022.
Manuskript og iscenesættelse: Heinrich Christensensen | Medvirkende: Bertram Hasforth Klem, Kristian Holm Joensen, Jacob Moth-Poulsen, Clint Ruben, Amalie Husted Mørup, Jasmine Gordon m.fl. | Scenografi og kostumedesign: Karin Gille | Koreografi: Sofie Akerø | Musikalske arrangementer: Adi Zukanovic | Lysdesign: Michael Fog | Lyddesign: Malte Oscar | Produceret af: Muskelsvindfonden i samarbejde med Aarhus Teater og Saxo