Et portræt af billedkunstneren Francisco Goya
Det lille, men legendariske Odin Teatret i Holstebro skaber et snævert og seværdigt portræt af Goya med forestillingen ”Den døves hus”.
★★★★☆☆
Når vi taler om relevans i en teatersammenhæng, taler vi ofte om, hvorvidt et bredt teaterpublikum kan identificere eller forholde sig til det emne, som teatret præsenterer. Det gør sig især gældende, når det drejer sig om teatre, hvor billetsalget er åbent, og hvor produktionerne er offentligt støttet.
Men når Odin Teatret opsætter en teaterperformance med udgangspunkt i den spanske billedkunster Francisco Goya, lyder det ikke umiddelbart relevant for de fleste – måske endda kun interessant for de få. Dog bliver ”Den døves hus” relevant i kraft af sit spillested, når den eksempelvis spiller på Holstebro Kunstmuseum iblandt museets samling af blandt andet Goya-værker.
Denne såkaldte sitespecifikke opsætning forener kunstneren med kunsten og giver på den måde liv til de klassiske tekstplader på museerne. Odin Teatret ønsker tilsyneladende ikke at lokke flere mennesker ind på museet, men ønsker at udvide museets formidling af Francisco Goya.
På den måde er ”Den døves hus” fra Odin Teatret et projekt med relevans og mening. Den skal ikke tale til den brede befolkning, men til den specifikke kulturforbruger. Så vidt er forestillingens koncept væsentligere end den egentlige scenekunstneriske præstation.
Kunstnerisk udsyn
Hvad angår præstationen, er Odin Teatret kendt for at skabe et udtryk snarere end en fortælling. I ”Den døves hus” tager vi på en biografisk rejse igennem Francisco Goyas liv fortalt af hans elskerinde igennem mere end 30 år, Leocadia Zorilla. Undervejs præsenteres vi for et udpluk af Goyas værker, der tematisk understøtter forestillingen.
Den er langtfra dokumentarisk, men giver alligevel en ny dimension til forståelsen af Francisco Goyas værker og hans kunstneriske virke. Forestillingens styrke er et manuskript og en iscenesættelse af Eugenio Barba, der har været en del af og kunstnerisk ansvarlig for Odin Teatret siden 1960’erne. Han skaber – også med denne forestilling – et scenisk udtryk, der er unikt i en dansk sammenhæng.
Odin Teatret er en lille og undselig brik i dansk teater, men den har alligevel igennem et halvt hundrede år været en solid grundsten i de mere eksperimenterende teatergenrer og repræsenteret dansk teater i udlandet. Derfor spiller ”Den døves hus” på engelsk og kan senere på foråret også opleves i Italien.
Forestillingen er trods sin snæverhed en seværdig performance med kunstnerisk indblik og udsyn, og den kræver intet kendskab til Goya. Samtidig er dette år Eugenio Barbas sidste som kunstnerisk leder for Odin Teatret, hvorfor det er lige op over, hvis man stadig har oplevelsen til gode.
Tekst: Else Marie Laukvik og Eugenio Barba | Iscenesættelse: Eugenio Barba | Medvirkende: Else Marie Laukvik, Rina Skeel og Frans Winther | Scenografi: Else Marie Laukvik og Rina Skeel | Produceret af: Odin Teatret i samarbejde med Masakini Theatre (Kuala Lumpur, Malaysia)