ANMELDELSE: Disney on Ice 2020, Malmö Arena

”Disney on Ice” er et farverigt men næringsfattigt skøjteshow

Det er Disney-prinsesserne, der gør de største kunster på isen, mens resten af ”Disney on Ice” er et roderi af historier og tomme kalorier.

★★★☆☆☆

Nogle gange får jeg en underlig trang til skumfiduser. Så køber jeg en stor pose og sætter mig til rette i sofaen. Den første er god, og det er de næste også. Men snart kommer en fornemmelse i maven af både sult og mæthed på samme tid. Jo flere skumfiduser, des mere profuld bliver jeg. Men jeg er ikke mæt.

Sådan er det med det verdensturnerende ”Disney on Ice”, der i denne uge besøger Herning og København for en kort bemærkning. De kendte Disney-historier og sange, masser af lys og prægtige kostumer er presset sammen til en massiv, sukkerholdig og farverig fidus. Vi får et dopamin-chok af amerikanske dimensioner. Og når vi går hjem, er vi stadig sultne.

Showet har siden 1980 kombineret kunstskøjteløb med Disneys tegnefilmuniverser. I år møder vi Rapunzel, Ariel, Belle og Elsa, og de ledsages af hver sine kavalerer, heste, elge, fisk, lysestager og snemænd. Alle er på skøjter, men showets store stjerner er Disney-prinsesserne, der gør så smukke piruetter og spring, at vi i korte øjeblikke lader os forføre af eventyret.

Men desværre er det kun i øjeblikke. For så betagende det er, når Belle og den forvandlede prins fra ”Skønheden og Udyret” er alene på isen til sangen ”Det er ganske vist”, lige så rodet og forstyrrende er det, når det vælter ind med fisk og gopler og søheste, og når der afspilles replikker over højtalerne, som vi ikke aner, hvor kommer fra. Forsøget på at lykkes med en historiefortælling mislykkes, fordi der simpelthen er for meget andet at beskæftige sig med i showet.

Det bemærkes også, at børnene på rækkerne mister interessen indimellem. Heldigvis er det aldrig værre, end at de medvirkende kan tage en tur rundt langs kanten, mens de vinker ud mod publikum. Så vinker poderne tilbage igen. For det er jo selveste Fedtmule, der tumler afsted.

Set fra et kunstnerisk perspektiv er der altså ikke meget at komme efter ved ”Disney on Ice”. Koreografierne er simple, lyden fra højtalerne er kun acceptabel, og effekter som lys og fyrværkeri er mere ”nå” end ”wow”.

Skumfiduser for hjernen

Skuespilpræstationerne er mildest talt fraværende. I de værste tilfælde bliver der fægtet ud i luften med armene, fordi en isdanser skal forsøge at formidle replikker, som vedkommende for det første ikke selv siger og for det andet ikke forstår, fordi det foregår på lokalsproget. Men vi vil naturligvis hellere have medvirkende, der kan stå på skøjter, end skuespillere og sangere, der ikke kan færdiggøre en linje, før de snubler hen over isen.

Derfor er ”Disney on Ice” især besøget værd, hvis man er vild med Disney-prinsesser og vinkende medvirkende. Men det er kun skumfiduser for hjernen.

Manuskript: Jeremy Desmon efter film af Walt Disney Pictures | Iscenesættelse: Patty Vincent | Koreografi: Cindy Stuart | Medvirkende: Grant Marron, Stina Martini, Matvey Matveev, Sergei Muhhin, Sofie Roberg, Jakub Safranek, Maria Starr, Kurt Stoll, Nicola Trippick m.fl. | Kostumedesign: Cynthia Nordstrom | Produceret af: Feld Entertainment