Vi stiller højere krav til musicals, end ”Elsk mig i nat” kan indfri
Musicalen ”Elsk mig i nat” har banaliteter og melodrama nok til en hel sæbeopera, men det ringe drama opvejes heldigvis af gode sangere.
★★★☆☆☆
Der er sket meget, siden den hit-spækkede musical ”Elsk mig i nat” havde urpremiere i 2009. Dels har det danske teaterpublikum været igennem en radikal musicalopdragelse, som ikke mindst har været ført an af det tidligere Fredericia Teater og performerne fra musicaluddannelsen i samme by. Og dels ser den musikdramatiske scene helt anderledes ud her i 2022, hvor musicalpremiererne synes at stå i kø.
”Elsk mig i nat” var dengang og er stadig en tam og temmelig ringe historie rent dramatisk, og den lugter langt væk af kommerciel succesmalkning på 80’er-poppens bekostning.
Jeg skal ikke her kede læseren med et resumé af forestillingen. Der er ellers handlinger nok at resumere fra, og med både en døende hovedperson, en faderløs datter, et par gamle flammer og en håndfuld knuste drømme er der dramaer nok til en hel sæbeopera.
Desværre er det hele ren og skær banaliteter og melodrama, som kun har til formål at lede op til ”Sui sui”, ”Safari”, ”Mandags-stævnemøde” og de andre slagere. Og så må resten rette sig ind efter sangene; hovedpersonen er nødt til at hedde Sui, de hemmelige dates skal foregå om mandagen, og historien må udspille sig i et safari-telt. Da en person fortæller, at han i arrigskab stikker tegnestifter i et billede af en anden person, og forspillet til ”Voodoo” sætter ind, bliver det decideret plat.
Som publikum er vi vokset fra musical-klichéerne, som ”Elsk mig i nat” har i hobetal. Vi har ikke længere et behov for bare at høre hitparader, men stiller også i højere grad krav til indholdet. Og her er det altså langtfra tilfredsstillende.
Men er man alene kommet for musikkens og 80’er-nostalgiens skyld, så lykkes forestillingen i øvrigt på en lang række punkter. Først og fremmest byder de medvirkende ind med gedigne sangstemmer. Fra Szhirleys frås af fede fraseringer til Jimmy Jørgensens råhæse rocklyd i eksempelvis ”Voodoo”.
Xenia Lach-Nielsen og Joakim Lind Tranberg sætter både som kor og solister en tyk streg under de vokale evner – særligt sammen i sangen ”Magi i luften”. Og den altid imponerende Lea Thiim Harder sætter enhver diva til vægs med sin powerstemme, som hun brager ud over rampen lige så ubesværet, som var det ukontroversielle sidebemærkninger, hun nonchalant vippede ud over underlæben.
Foruden med sin vokale præstation imponerer Julie Agnete Vang også som forestillingens komiske højdepunkt, når hun humper rundt på krykker og kaster om sig med vanvittige sprogblomster af forkludrede ordsprog.
Benjamin la Cour har trods det mærkværdige benspænd, at forestillingen skal foregå i et safari-telt, formået at skabe et gennemført og sanseligt udtryk med klare referencer til 80’ernes kurvemøblerede indretning. Diskrete referencer til det fattigfestlige årti er der også i Grith Deleurans kostumedesign, ligesom Anja Gaardbos koreografier også sender kærlige hilsner til datiden.
Der er kort sagt masser af godt at kigge på og lytte til, hvis man alligevel bevæger sig ind i teatret til ”Elsk mig i nat”. Men nogen mindeværdig teateroplevelse bliver det ikke til.
Musicalen spiller i Scandic Falkoner på Frederiksberg til den 10. april 2022, herefter i Musikteatret Holstebro til den 30. april 2022 og i Vejle Musikteater til den 13. maj 2022.
Idé: Jesper Winge Leisner | Manuskript: Ina Bruhn og Ida Maria Rydén | Musik: Jesper Winge Leisner, Sanne Salomonsen, Peter A.G., Anne Linnet, Thomas Helmig, Steffen Brandt, Lars H.U.G., Sebastian, Anne Dorte Michelsen m.fl. | Iscenesættelse: Thomas Agerholm | Musikalsk arrangement og kapelmester: Joakim Pedersen | Medvirkende: Szhirley, Jimmy Jørgensen, Julie Agnete Vang, Lea Thiim Harder, René Wormark, Joakim Lind Tranberg, Xenia Lach-Nielsen, Maria Corydon, Jacob Damsgaard Ditlev, Line Krogholm, Mads Gronemann, Emil Asbjørn Madsen, Matilde Zeuner, Thea Esther Saniel Thomsen, Maria Gauger og Jens Schyth Brøndum | Scenografi: Benjamin la Cour | Kostumedesign: Grith Deleuran | Koreografi: Anja Gaardbo | Lysdesign: Sune Verdier | Lyddesign: Jonas Jørgensen | Produceret af: One And Only Musicals i samarbejde med Musikteatret Holstebro og Vejle Musikteater