Skærsommerteater i Den Gamle By
Et nyt friluftsteater har set aftensolens lys i Aarhus. 14 studerende fra Den Danske Sceneskunstskole har uden for skoleregi taget initiativ til Teatret Skærsommer, der har premiere på sin første forestilling: “En skærsommernatsdrøm”
Selvom vi er langt inde i juli, så er skærsommer stadig på sin vis over os. Solen bager ufortrødent videre, og de lune aftener synes at være optimale omstændigheder for åbningen af et nyt friluftsteater i Aarhus. Og den begivenhed står Teatret Skærsommer for.
Det er en gruppe af studerende fra Den Danske Scenekunstskole, der har taget initiativ til et nyt teater i Aarhus, der skal opsætte klassikere under åben himmel. Teatrets første forestilling er Shakespeares “En skærsommernatsdrøm”, som spiller i borgmestergårdens have i Den Gamle By. De medvirkende, og næsten hele teamet omkring forestillingen, er studerende på uddannelserne i både skuespil, iscenesættelse og scenekunstnerisk produktion.
Og det er netop det studentikose – i ordets bedste forstand – der kendetegner teatrets første produktion. Det er de sprudlende ideer, den præcise brug af værktøjer og den gennemtænkte tilgang til teksten, der kan ses i forestillingen. Disse elever skal præstere på markedsvilkår, men også – i sagens natur – samtidigt gøre sig lækre for nogle af fremtidens potentielle arbejdsgivere, der uvægerligt vil dukke op til et smugkig i Aarhus.
Respektfuld og legende bearbejdning
Det er den klassiske oversættelse af Niels Brunse, der benyttes i denne opsætning af “En skærsommernatsdrøm”. Men Teatret Skærsommer har klogt og muntert justeret Athen til Aarhus, og den lokale skuespillertrup af athenere er blevet omdigtet til frivillige fra Den Gamle By. Desuden er karakterer som eksempelvis Lysander og Hermia omskrevet til det modsatte køn, således at de nu hedder Lysandra og Hermio. Det giver nogle spændende nuancer til de i forvejen mange relationer, der indgår i forestillingen.
Kostumerne og rekvisitterne er domineret af lyserødt tyl, legetøj, dukker og andet godt fra børneværelset. Forestillingen holder sig temmeligt stringent til sine visuelle og iscenesættelsesmæssige dogmer, hvilket gør oplevelsen ganske fuldendt. Det gør også forestillingen sær og til tider absurd. Nogle gange er vi så langt ude, at det kan virke, som om eksperimentet – dvs. idéen – overskygger formålet – dvs. forestillingens kunstneriske helhed.
Men “En skærsommernatsdrøm” er først og fremmest en komedie, og netop komedien lykkes denne produktion i særdeleshed med at fremhæve og endda kløgtigt berige. Desuden holder forestillingen sig tæt til forlægget, og den er kun nænsomt beskåret i nogle replikker og mindre handlingsbærende scener. Således får vi altså hele denne klassiske komedie præsenteret i en respektfuld og dog legende fortolkning.
Scenekunststuderende må, ifølge en uskreven regel blandt teaterkritikere, ikke personanmeldes. Og det er nogle gange ærgerligt – ikke mindst for de studerende; der kunne beskrives mange interessante iagttagelser omkring dette hold af unge kunstnere. Men læseren må nøjes med, dersom læseren har mulighed for det, at gøre sig sine egne iagttagelser i Den Gamle By i Aarhus denne sommer. Forestillingen spiller ind til den 8. august 2018.
Af: William Shakespeare | Oversættelse: Niels Brunse | Iscenesættelse og bearbejdning: Emil Rostrup | Medvirkende: Lasse Steen, Mathias Bøgelund, Patrick A. Hansen, Karla Rosendahl Rasmussen, Evrim Benli, Josephine Reumert Grau, Clara Josephine Manley og Line Kjeldsen | Scenografi: Mikkel Sebastian Rostrup | Lyddesign: Viktor Dahl | Regissør: Signe Lausen | Scenemestre: Frederik Bogh og André Kristensen | Produceret af: Teatret Skærsommer