Fra stenhård til smørblød
Der er både julestemning og grufuld uhygge i Aarhus Teaters familieforestilling ”Et juleeventyr”, der først og fremmest imponerer visuelt.
★★★★☆☆
Jacob Madsen Kvols har gjort sin Ebenezer Scrooge kold, dunkel og nærmest grufuld i Aarhus Teaters opsætning af ”Et juleeventyr”. Og kostumedesigner Karin Betz har hjulpet ham på vej med en lang frakke med høj krave og en mørkfarvet, tilbageredt frisure.
”Et juleeventyr” handler om næstekærlighed, julefred og social retfærdighed. Scrooge har fortabt sig i sine penge, som han udlåner og ikke mindst indkræver med hård hånd. Imens skubber han systematisk alle dem, der elsker ham, væk fra sig. Han råber ad julekoret uden for vinduet, og for indsamlingerne til de fattige smækker han døren i.
Men denne juleaften får han besøg af tre ånder: fortidens, nutidens og fremtidens juleånd. De viser ham hver især, hvem han var, hvem han er blevet til, og ikke mindst hvad han har at se frem til. Det får Scrooge på andre tanker. Nærmest som ved et trylleslag bliver han blid og julemild.
Desværre bliver denne ‘forvandling’ fra ubehagelig pengemand til lykkebringende julemand for abrupt i Aarhus Teaters udgave, og vi når ikke rigtig at opleve, hvad der får ham overbevist om at ændre karakter. I andre versioner er der også mere tvivl om motivationen for hans pludselige godhed. Kunne det stadig være af egoistiske årsager? Uden den nuance synes karakteren Scrooge noget mindre interessant.
Overpræsterer visuelt og lydligt
Aarhus Teater har fokuseret på mørket i Scrooge med Benjamin la Cours ekstremt veludførte scenografi af et neoklassisk londoner-hjem. Med sine næsten nøgne vægge og store, snavsede vinduer kommer det til at ligne en forladt fabrikshal, hvor Scrooges forretninger er i centrum.
Men scenografien danner også en udmærket ramme om de mere lykkelige, romantiske og dramatiske billeder, som juleånderne viser ham – ikke mindst når Mathias Herslands lysdesign rammer de gamle træpaneler.
Foruden det visuelle udtryk, som i denne forestilling er Aarhus Teaters stærkeste kort, bliver historien også ledsaget af nogle fremragende moderniseringer af klassiske julesalmer. Musikalsk minder de om successen ”Lyden af de skuldre vi står på” fra 2017, hvor blandt andre Anders Boll og Marie Koldkjær Højlund også stod for musikken.
”Et juleeventyr” er blevet flittigt opsat de seneste år. Aalborg Teater leverede en følelsesmæssigt kraftfuld version i 2018, og Nørrebro Teater tog humoristiske kegler med deres noget blidere version fra 2019.
Aarhus Teater går til yderlighederne – fra stenhård til smørblød og fra skræmmende til julestemningsfordrende. Vi savner indimellem nuancerne, der giver dybde til fortællingen. Til gengæld overpræsterer opsætningen både visuelt og lydligt.
Forestillingen spiller til den 20. december 2020.
Af: Jack Thorne efter Charles Dickens | Oversættelse: Julie Petrine Glargaard | Iscenesættelse: Jacob Schjødt | Medvirkende: Jacob Madsen Kvols, Christian Hetland, Anders Baggesen, Kim Veisgaard, Emil Prenter, Isa Marie Henningsen, Mette Klakstein Wiberg, Viktor Pascoe Medom, Andrea Øst Birkkjær, Anne Plauborg, Ulrik Windfeldt-Schmidt, Ludmilla Faber Striim og Martin Ivan | Musik: Marie Koldkjær Højlund, Anders Boll og Steffen Lundtoft Jensen | Scenografi: Benjamin la Cour | Kostumedesign: Karin Betz | Lysdesign: Mathias Hersland | Lyddesign: Lars Gaarde | Produceret af: Aarhus Teater