ANMELDELSE: Fakiren fra Bilbao, Aarhus Teater

Familievenlig gyserkomedie på Aarhus Teater

kan børn og voksne nu og frem til jul opleve Bjarne Reuters uhyggeligt spændende ”Fakiren fra Bilbao” med en blændende i titelrollen.

★★★★★☆

har taget fat på børnebogen ”Fakiren fra Bilbao” af til årets familieforestilling. Bogen er fra 1997 og blev i 2004 filmatiseret med manuskript af Mette Heeno. Dramatiseringen af bogen til teater er af selv.

Historien handler om tvillingerne Kamma og Tom Wilkens, som sammen med deres mor flytter ind i det forladte og nedslidte hus, der kaldes ‘Elgens øje’. Her bliver søskendeparret en del af en ægte krimi, hvor røvere vil have fat i en værdifuld diamant, som er gemt i huset. Samtidig skal de forholde sig til det spanske cirkusspøgelse, Fakiren fra Bilbao, som forelsker sig i børnenes mor og sætter huset på den anden ende. Indimellem kommer både bedemanden og politimesteren på hårdt arbejde, mens børnene forsøger at få alt til at se normalt ud for den halvstressede mor.

Storslået scenografi

har skabt en scenografi, der er som taget ud af en tegneserie. Huset, som det meste af historien foregår i, er lavet som en gammel gotisk-lignende villa, hvor uhyggen strømmer ud fra hver en krog. Scenografien er høj og dunkel, og den giver mulighed for masser af bevægelse for skuespillerne, og visuelt stimuleres vi af bevægelserne rundt i scenografien.

Desuden er scenografien opstillet på en drejescene, hvor man på den anden side kan møde bedemanden Maxwell Mooney, der har lagt sig til ro i sin yndlingskiste. Når scenen drejer, kigger vi også forbi et lille, tæt kammer, hvor politimesteren sidder i lyset fra en enkelt lampe og pynter sit politikontor op til jul.

Det er altså en scenografi med mange muligheder og med en fabelagtig æstetik, der egner sig særdeles godt til en ægte familiefortælling som ”Fakiren fra Bilbao”. I forlængelse heraf er skuespillerne klædt i kostumer, der matcher såvel scenografien som de enkelte skuespilleres roller.

Markante skuespilpræstationer

Når en skuespiller skal spille de helt outrerede roller såsom den ekstravagante, magiske og højenergiske fakir fra Bilbao () og den ukuelige bedemand Mooney (), så skal de være så meget for meget, at de er helt igennem gennemførte. Og det er netop de to. De spiller deres karakterer så fuldstændige, at vi blot ved at se på dem også kan dufte dem og mærke dem – og nogle gange tænke som dem.

har vi tidligere set i en tilsvarende gennemført eventyr-karakter, da han sidste år spillede den talende krage i Aarhus Teaters familieforestilling ”Snedronningen”. Her er han som Maxwell Mooney både utiltalende og elskelig, og han slanger kækt det tilbageværende af sit lange, fedtede hår bag om øret, når han taler om sin store kærlighed til børnenes mor, Greta Wilkens ().

Også titelrollen har et godt øje til Greta, men hans hjerte banker på en anderledes dyrisk og spansk måde. får sat så meget liv i fakiren fra Bilbao, at hans puls kan høres helt ned i teatersalen. Han mestrer virkelig de kringlede og fysiske roller, som eksempelvis Frankensteins monster i ”Frankenstein” på i 2012. Hans energi og fysiske værktøjskasse er helt unik for en skuespiller.

Teatrets ensemble

er et ensembleteater, hvilket betyder, at forestillingerne i høj grad besættes af teatrets egne skuespillere, der er fastansatte på teatret. I denne forestilling betyder det, at vi ser en skæg sammensætning af den unge og den modne som brødrene Flambert, der forsøger finde og stjæle diamanten. Nogle særdeles uventede roller til de to, men absolut et friskt pust.

Det samme gælder , der med sin karakteristiske person ofte ses i bærende roller centralt på scenen. I ”Fakiren fra Bilbao” er han politimesteren, som vi de fleste gange kun ser i glimt i sit kammer, mens scenen drejer rundt.

Foruden gæsteskuespillerne og ensembleskuespillerne er der også to skuespilelever på scenen i denne forestilling. Tvillingerne Kamma og Tom spilles af henholdsvis Luise Skov og fra skuespiluddannelsen på Den Danske Scenekunstskole Aarhus. Skuespillere, der spiller børn, kan være ganske rædselsfuldt at se på – og det hænger ofte sammen med, at børnene bliver spillet for barnagtige. De to skuespilelever løser her opgaven glimrende; helt igennem troværdigt.

‘Reutersk’ iscenesættelse

Forestillingen synes i sin helhed ganske gennemført – både når vi ser på det visuelle udtryk og på skuespillernes præstationer. Det betyder, at forestillingen er god og sjov, spændende og fængende, og der er ingen risiko for billedligt talt at rive sig på skarpe kanter.

Iscenesættelsen af instruktør fremstår således så gennemført instrueret efter Bjarne Reuters humor og Bjarne Reuters fortællestil, at det kan være svært at få øje på i forestillingen. Det virker en smule udtryksløst, at iscenesætteren på den måde anonymiserer sig selv. Men på den anden side er det en Reuter-fortælling, vi er kommet for at få – og den får vi så aboslut, også takket være !

Og ikke mindst takket være et særdeles veludført lyddesign af . Både musikken imellem scenerne og de spøjse lydindfald i dialogerne er stemningsskabende og humoristiske. Det er et lyddesign som i særlig grad understøtter forestillingens koncept og visuelle udtryk.

”Fakiren fra Bilbao” spiller på ind til den 21. december 2016 og anbefales til børn og voksne over 6 år.


Af: Iscenesættelse: | Medvirkende: Luise Skov, , , , , , , og | Scenografi: | Lyddesign: | Lysdesign:


Fakiren fra Bilbao - Foto: Emilia Therese

Foto: Emilia Therese
Fakiren fra Bilbao - Foto: Emilia Therese
og Luise Skov
Foto: Emilia Therese
Fakiren fra Bilbao - Foto: Emilia Therese
og Luise Skov
Foto: Emilia Therese
Fakiren fra Bilbao - Foto: Emilia Therese
, og Luise Skov
Foto: Emilia Therese

Del med dit netværk