Er der andre end mig, der griner?
Morten Wichmann leverer klassisk og veludført comedy med showet “Gangsta”, men på Odeon i Odense drukner publikums begejstring i akustikken.
★★★★☆☆
Standupkomikeren Morten Wichmann er på turné med sit andet onemanshow “Gangsta”. Turnéen begyndte i Odeon i Odense onsdag aften, hvor opklistrede skilte med ordlyden “Odeon Comedy Club” viste vej ned ad nogle gange og til det fjerneste hjørne af spillestedet. Det var der ikke meget ‘gangster’ over.
Rummet ser ud til at være en lydtæt boks beregnet til koncerter, og når man reducerer lyden til en enkelt stemme på scenen og et antal siddende publikummer i salen, så er det, som om lyden forsvinder op under loftet. Ikke lyden af Morten Wichmann, men lyden af publikum.
Odeon egner sig ikke til comedy
Nu er det jo scenekunst, jeg anmelder, så hvorfor er der så meget fokus på rummet? Er det ikke ligegyldigt? Jo, i de fleste tilfælde er det. Men lige netop ved standup har de fysiske rammer så meget mere indflydelse, end det har ved det meste andet teater. Normalt forsvinder lyset i salen, og tæppet går op, og så er der en fantasiverden på scenen, som vi kan forsvinde ind i.
Men ved standup er der intet. Der er kun en komiker, en mikrofon og publikums forventninger om at grine af næsten hvad som helst. Derfor har spillestedet en næsten lige så vigtig rolle for et succesfuldt comedyshow. Og når vi, som i Odeons såkaldte Comedy Club, sidder en hel sal og klapper og griner, og det alligevel lyder som om vi sidder helt alene, så påvirkes stemningen radikalt. Vi giver ikke slip; vi holder både grinet og klapsalverne tilbage; og det bliver en kamp for komikeren at holde den i forvejen gode stemning lige så god.
Kort sagt: Odeons comedy-faciliteter egner sig ikke til comedy. Derfor må komikerne enten finde et mere velegnet sted i Odense at optræde, eller også må Odeon tage sin ambition om en comedy club alvorligt og skabe nogle mere passende omgivelser.
Mere personlig Morten Wichmann
Når vi først har gennemskuet, at publikums manglende opbakning er et rent akustisk problem, så viser det sig, at både komikeren og komikerens materiale er særdeles gennemført. Morten Wichmann evner nu for anden gang at skabe et onemanshow, der i bund og grund er helt klassisk og samtidigt originalt.
Men i forhold til det første onemanshow, “Morten Wichmann gør sin ting”, så er der i denne omgang tilført mere personlighed og følsomhed i materialet, hvor Wichmann kommer ind på eksempelvis at være blevet single og have stoppet med at ryge hash.
Det klæder den unge komiker med noget mere på hjerte, og vi kan håbe, at det er en vej, han vil udforske endnu mere i sine kommende onemanshows. Dog er det vigtigt, at han ikke går på kompromis med det høje tekniske niveau i sin joke-skrivning, hvor han skiller sig ud iblandt de fleste af sine kollegaer som en dygtig comedy writer.
Morten Wichmann er på turné i hele landet til den 24. januar 2020.