Der går Søren Møller i den med ”Hair” på Østre Gasværk Teater

Nutiden virker som et ekko af 1960'ernes hippietid i Østre Gasværk Teaters opsætning af ”Hair”, der imponerer både musikalsk og visuelt.

★★★★★☆

Der var tilsyneladende ingen grænser for succesen i Fredericia, hvor ikke bare opbyggede en dansk musical-højborg, men også skabte musicals i international skala og med blandt andre Disney som strategisk legekammerat. Men i 2020 ramte muren. Indtægterne kunne ikke måle sig med investeringerne, teatret blev begæret konkurs, og direktøren tog sin afsked.

I Fredericia besluttede kommunen efterfølgende at oprette i et forsøg på at genetablere succesen under en ny ledelse. Og i august 2021 blev det meddelt fra , at bliver teaterchef for i København. Spørgsmålet er så, om Fredericia kan bevare sin førerposition uden , eller om succesen følger med Møller til København.

Med musicalen ”Hair” ser det ud til, at der allerede er ved at ”gå i den” på . For den cirkelrunde bygning, der ad flere omgange har været udnævnt til musikteaterscene, og som med svingende lydkvalitet har lagt kuppeltag til musicals og teaterkoncerter, har nu fået en massiv teknisk opgradering. Foruden en klar forbedring af akustikken i rummet, så følger lyden nu de medvirkende rundt på scenen, så vi får en mere dynamisk teateroplevelse, ligesom lys- og videosystemet omslutter os med 180-graders billeder.

I 2016 var det blandt andet videodesignet i ”Klokkeren fra Notre Dame” på , der sendte publikum helt op i klokketårnet og næsten alle anmeldere op på seks stjerner. Med den nye teknologi på kan vi se frem til flere af den slags wow-oplevelser. Vi ser i nogen grad teknikkens potentiale i ”Hair”, når helikopterne flyver ind over os, og krigsbillederne tapetserer væggen bag scenen.

”Hair” udmærker sig også ved at være fremragende spillet af Søren Graversens orkester, samt ualmindeligt velsunget af de medvirkende. Hver eneste performer – stor såvel som lille rolle – har tilsyneladende en stemme, der kunne klare store solopartier. Og kvaliteten er så høj generelt, at det er omsonst at fremhæve nogle i forhold til andre. Her er hele ensemblet en succes.

Det er heller ikke en forestilling, der er særligt båret af dramatik eller individuelle skuespilpræstationer. Det er først og fremmest de enkelte scener, der giver os en række indtryk fra en gruppe unge i 1960'ernes New York. Og det er måske netop den diffuse skildring af hippiernes flowerpowertid, der gør forestillingen så omsættelig til nutiden. For historien gentager sig som bekendt, og ”Hair” kunne i et vist omfang også være skrevet i går. Økonomisk krise, krig og mangfoldighed er i hvert fald temaer, der også resonerer i år 2023.

Koreografierne og iscenesættelsen er skabt af , som især forstår at bruge ensemblet til at skabe billeder. Men på individuelt niveau savner vi, at de enkelte karakterer bliver portrætteret lidt tydeligere, samt at deres relationer og den historie, der trods alt fortælles i ”Hair”, bliver lidt mere udtalt.

Ellers er musicalen en stor oplevelse både musikalsk og visuelt. Og selvom forestillingen med sine fem stjerner er i den gode ende af karakterskalaen, så efterlader ”Hair” denne anmelder med endnu større forventninger til de kommende forestillinger på . Der er i hvert fald ingen tvivl om, at nu er kommet til København.

Forestillingen spiller i København til den 23. april 2023 og herefter i den 11.-21. maj 2023.

Musik: Galt MacDermot | Tekst: Gerome Ragni og James Rado | Oversættelse:  | Iscenesættelse og koreografi: | Musikalsk arrangement:  | Kapelmester: Medvirkende: , , , , , , , , , , , , , , , , , , og Scenografi: | Kostumedesign: | Lyddesign: og Lysdesign:  og | Videodesign:  | Kreativ producent: | Produceret af: