Et kludetæppe af udtryk
Ursula Andkjær Olsens tekst på Teater Grob har givetvis litterære kvaliteter, men som teater er den for usammenhængende og meningsløs.
★★☆☆☆☆
Den værste oplevelse som kritiker er at føle, at man ikke forstår det værk, man skal anmelde. Man er sat til at mene noget, men hvad kan man mene om noget, der ingen mening giver?
Når det sker, bliver jeg nervøs. For uanset hvor mange forestillinger jeg har set, og hvor mange anmeldelser jeg har skrevet, rammer tanken mig: Er jeg for dum til mit arbejde? Eller er det mig, der som barnet i H.C. Andersens eventyr skal bryde ud af mængden og råbe, at kejseren jo ikke har noget tøj på?
Ursula Andkjær Olsens nyskrevne monolog ”Jeg tror, jeg elsker Wonder Woman” giver mig netop den følelse. På Teater Grob i København spiller forestillingen med Ellen Hillingsø i hovedrollen og med iscenesættelse af Niels Erling. Andkjær Olsen selv er rektor på Forfatterskolen.
Og det er da også åbenlyst, at forfatteren jonglerer ekvilibristisk med ord og billedrige scener. Niels Erling, som vi især stiftede bekendtskab med i løbet af hans år som kunstnerisk leder på Teater Momentum i Odense, er klar og konsekvent i sit formsprog. Og Ellen Hillingsø kan med sin stemme og sit betagende væsen tryllebinde os med selv det værste vrøvl. Sæt hende til at oplæse en kogebog, og jeg får kuldegysninger.
Jo, der er da glimt af eksistentialistiske og satiriske kvaliteter i manuskriptet. Men det hele roder rundt imellem lommefilosofiske betragtninger og retningsløse strøtanker. Og så har man sat den i øvrigt glimrende sanger og komponist Fine Glindvad til at synge vellydende, men platte sangtekster undervejs.
Ikke alle tanker egner sig til scenen. Teksten kan købes af teatret efter forestillingen, og måske er det netop i litterær indpakning, den kommer til sin ret. Men skulle den endelig fungere på et teater, skal der ryddes gevaldigt op i det kludetæppe af udtryk, som Ursula Andkjær Olsen har afleveret.
For hverken Niels Erlings velovervejede iscenesættelse og Nicholas Nybros farverige og finurlige scenografi og kostumer kan fange opmærksomheden. Og de 90 minutter, som forestillingen varer, bliver alene spiselige, fordi Ellen Hillingsø med sikker hånd fører os igennem teksten.
Forestillingen spiller i København til den 10. december 2020.
Tekst: Ursula Andkjær Olsen | Iscenesættelse: Niels Erling | Medvirkende: Ellen Hillingsø | Musik: Fine Glindvad | Scenografi og kostumedesign: Nicholas Nybro | Lysdesign: Malte Hauge | Lyddesign: Rasmus Juncker | Produceret af: Teater Grob og AKT1