ANMELDELSE: Jesus Christ Superstar, Aarhus Teater

En uelegant version af musical-klassikeren “Jesus Christ Superstar” reddes af et velsyngende og velspillende cast på .

★★★☆☆☆

Rockmusicalen “Jesus Christ Superstar” af og spiller nu i en ny oversættelse og iscenesættelse på . Og musicalen har premiere kun en uge efter de påskedage, som hele forestillingen drejer sig om.

I rollen som Jesus er smuk, kærlig og kraftfuld i både fysik og vokal. Hos ham står i rollen som Maria Magdalene, og hun formidler sin karakter med emotionel opmærksomhed og med en gribende ægthed i stemmen.

Jesus Christ Superstar - Aarhus Teater
og m.fl.
Foto: Rumle Skafte

Desuden er de stærkeste kort i castet de tidligere og nuværende Aarhus-skuespillere (Pilatus), (Herodes), (Annas) og (Peter). Alle formår at kombinere stærke skuespilteknikker med ganske fornuftige sangstemmer. Ikke mindst er Ashok Peter Pramaniks vokal en fryd i forestillingen, som fejrer hans tilbagekomst til landsdelsscenen. Det havde været meget interessant at se ham træde ind i rollen som Judas, hvilken han er understudy til.

For et af forestillingens mest markante fejltrin er behandlingen af Judas-rollen. Sjældent har Webber-klassikeren set så statisk og neutral en Judas i sin fysik, som samtidigt er så overdreven rock-forvrænget i sin vokal, som med i denne opsætning. Den overstyrede metal-sangstil bliver ikke til et krydderi til Judas-stemmen, men i stedet til en disharmoni i lydbilledet. Desuden er iscenesættelsen af Judas som en forsigtigper, der står i hjørnet og synger i musicalens åbningsnummer, en grundlæggende misforståelse af den mest markante rolle i “Jesus Christ Superstar”.

Jesus Christ Superstar - Aarhus Teater
m.fl.
Foto: Rumle Skafte

Forestillingens helhed lader desværre også en del tilbage at ønske. Koreografierne af er simplificerede i en 80’erne-møder-jazzballet-stil, og de udfordrer hverken forestillingen, publikum eller ensemblet. Instruktør har overfortolket fortællingen, og nogle af forestillingens styrker er blevet afmonteret, mens nogle af forestillingens svagheder fejlagtigt er blevet fremhævet. Skuespillernes arrangementer på scenen er ofte urytmiske og kluntede. En lille flig af religionskritik og et par komiske indfald løfter iscenesættelsen til det tålelige.

Visuelt er scenografien af og kostumerne af , sammen med lysdesignet af , på et højt æstetisk niveau. Men scenografien og kostumerne bidrager ikke til forestillingens fortælling – de er blot pryd for forestillingen. Dertil kommer at scenografien gør dele af skuespillernes bevægelser rundt i scenografien uelegante og praktikfyldte – ikke mindst som konsekvens af de mange sikkerhedsliner, der skal holde skuespillerne i luften i dele af forestillingen.

Jesus Christ Superstar - Aarhus Teater

Foto: Rumle Skafte

Når “Jesus Christ Superstar” alligevel er en seværdig forestilling på , så skyldes det i høj grad den kvalitet, der er i det oprindelige forlæg af og . Dertil kommer de musikalske arrangementer og fortolkninger af , som dygtigt bevarer Webbers intentioner, omend instrumenteringen visse steder er markant anderledes. Oversættelsen er nobel, og de enkelte scener er isoleret set velfungerende – og ligner til tider mere en teaterkoncert end en musical. De medvirkende er dog forestillingens største succes.

“Jesus Christ Superstar” spiller på ind til den 3. juni 2017.


Af: og | Oversættelse: Iscenesættelse: Musikalsk arrangement: Medvirkende: , , , , , , , , , , , , , , og Scenografi: Kostumedesign: Koreografi: Lysdesign: Lyddesign:

Del med dit netværk