Smuk og levende opsætning af juleklassikeren ”Jul på slottet”
Martin Miehe-Renards teaterversion af ”Jul på slottet” på Odense Teater vækker klassikeren til live i Benjamin la Cours prægtige scenografi.
★★★★★☆
Martin Miehe-Renard, der blandt andet har stået bag alle fire Pyrus-julekalendere og en lang række populære familiefilm, er også en af manuskriptforfatterne til ”Jul på slottet”, der første gang løb over tv-skærmene i julen 1986. En julekalendernes nestor, kunne man vel kalde ham. Nu har han omformet julekalenderen til en sjov, stemningsfuld og – ikke mindst – smuk teaterversion på Odense Teater.
”Jul på slottet” handler om et lille krigs- og kriseramt kongerige, der er på tærsklen til rabundus. Fredsaftalen med nabolandet Montania kræver, at de enten skal skaffe kongens (betragtelige) vægt i guld inden jul eller lade prinsessen gifte sig med fjenden. Begge dele synes helt utænkeligt. Og hvis det ikke var nok, så er der både listige statskup, sprængfarlig alkymi, forkludrende nisseløjer og ulykkelig kærlighed i vente.
Det er ikke hvem som helst, som skuespillerne på Odense Teater skal følge efter. I tv-udgaven var det Morten Grunwald, der spillede den trivelige konge, Lily Weiding spillede kongens strenge søster Fedorika, Waage Sandø spillede den lumske grev Rabsenfuchs, og Ole Thestrup spillede nissefar Magnum. Og mange af os pådrog os vist en lille forelskelse i Hanne Stensgaards prinsesse Miamaja og Jens Zacho Böyes mystiske jæger Valentin.
Men de medvirkende på Odense Teater lever fuldkommen op til forventningerne. Der er ikke de store ændringer i rollelisten eller karakteriseringerne, men samtlige skuespillere formår at give rollerne et nyt liv, så de ikke kommer til at virke som flade efterligninger.
Særligt tilfører Emil Veber Rasmussen en fin, barnlig følsomhed til yngstenissen Fimpe, som bevæger os, når alting ser sortest ud. Og Nadia Jasmin Nielsen opgraderer Miamaja til nutiden, hvor kloge prinsesser ikke er undtagelsen, men reglen.
Der er guld i lange baner i Benjamin la Cours prægtige slotsscenografi, hvor både møbler og arkitektur er stilmæssigt gennemført og ikke mindst ekstremt detaljerigt. Dekorationerne sætter ethvert storcenters julepynt til vægs, og dog holder han sig på den rette side af grænsen mellem overdådighed og smagløs overflod. Det samme gælder kostumerne, der helt ned til broderierne på kongens strømper er gennemført designet og fuldstændigt i tråd med 1700-tallets mode.
Som skærende kontrast til guldornamenterne står nissernes loft, som med sine træbjælker og den dæmpede belysning giver den helt rette stemning af et tidløst nissebo. Og mon ikke de mange sceneskift på drejescenen og effekterne i både alkymistens laboratorium og det pludseligt blomstrende træ har givet grå hår i hovedbunden på teatrets tekniske personale? Ikke desto mindre var det umagen værd.
Og rent musikalsk får kapelmester Keld Haaning Ibsen med få musikere genskabt Bodil Heisters originale soundtrack fra tv-kalenderen, uden at vi savner det mindste. Tværtimod synes flere af sangene at have fået ekstra fylde i både instrumenteringerne og korsatserne.
”Jul på slottet” bærer julen ind i Odense med en vellydende, smuk og særdeles underholdende familieforestilling, der nok skal ramme plet hos både børnene og deres julenostalgiske forældre.
Forestillingen spiller i Odense til den 28. december 2021.
Efter tv-manuskript af: Finn Henriksen og Martin Miehe-Renard | Komponist: Bodil Heister | Dramatisering og iscenesættelse: Martin Miehe-Renard | Medvirkende: Anders Gjellerup Koch, Natalí Vallespir Sand, Nadia Jasmin Nielsen, Mikkel Bay Mortensen, Anders Skov Madsen, Claus Riis Østergaard, Louise Davidsen, Emil Veber Rasmussen, Klaus T. Søndergaard, Nicolai Jandorf, Laura Vesti, Hans Christian Schrøder, Anders Jul Fristrup Andersen m.fl. | Scenografi og kostumedesign: Benjamin la Cour | Kapelmester og musikalsk arrangement: Keld Haaning Ibsen | Koreografi: Peter Friis | Lysdesign: Jonas Bøgh | Lyddesign: Kim Malmose | Produceret af: Odense Teater