Komplekse følelser i fine dramatiseringer
Studerende fra Den Danske Scenekunstskole dramatiserer og iscenesætter erotiske noveller af Stefan Zweig i fine opsætninger på Aarhus Teater.
★★★★☆☆
To af Stefan Zweigs erotiske noveller fra begyndelsen af 1900-tallet opsættes nu på Aarhus Teater. Dramatiseringerne er skabt af to studerende fra Dramatisk skrivekunst på Den Danske Scenekunstskole, og enakterne iscenesættes af to kandidatstuderende, ligeledes fra Den Danske Scenekunstskole.
Begge enaktere giver da også indtryk af en flok talentfulde studerende, som i særdeleshed evner fortællekunsten både som dramatikere og iscenesættere. Begge dramatiseringer er skarpe og udtryksfulde på replikniveau, og iscenesættelserne forløser fint de dramatiske tekster.
David Gehrts scenografi i vanligt diskrete elementer, skaber et stilistisk univers, som særligt Anna Katrín Einarsdóttir formår at komplementere i sin iscenesættelse af “Brændende hemmelighed”.
Det kan ikke undgås at virke lidt som kulørte knaldromaner – ikke mindst når man inde i sit hoved genfortæller de to historier, som særligt drejer sig om den forbudte begær og den lidenskabelige forelskelse. Men går vi med på præmissen, så opdager vi – særligt i den sidste enakter, “Følelsernes forvirring” – hvordan vi introduceres til et komplekst katalog af følelser.
Frederik Mansø imponerer
Her er det dog ikke så meget Josephine Eusebius‘ dramatisering, der formidler de komplekse følelser, som det er Frederik Mansø Boutrups formidable karakterisering af den unge engelskstuderende. Især i sit samspil med Kjartan Hansen som professoren får han forelskelse og fortvivlelse til at gå hånd i hånd.
Ikke mindre formidabel er Mansø Boutrup i den første enakter, “Brændende hemmelighed”. Her spiller han den 12-årige Edgar, som ser til, mens hans mor får en ny ‘ven’ på det hotel, hvor de opholder sig, til Edgar bliver rask. Selvom de samme fire skuespillere er med i begge enaktere, så synes Mansø Boutrup at være noget mere på egen hånd her.
Det er kun godt et år siden, at Frederik Mansø Boutrup blev færdig som skuespiller på Den Danske Scenekunstskole Aarhus. Og han har både under og efter sin uddannelse imponeret denne anmelder. “Kærlighedens forrykte former” beviser, at han har et usædvanligt potentiale og kan imponere i større, bærende roller.
“Kærlighedens forrykte former” spiller på Aarhus Teater til den 28. november 2020.
Dramatiseringer af: Johanne Petrine Reynberg og Josephine Eusebius efter Stefan Zweig | Iscenesættelser: Anna Katrín Einarsdóttir og Sullivan Lloyd Nordrum | Medvirkende: Frederik Mansø Boutrup, Nanna Bøttcher, Kjartan Hansen og Ane Stensgaard Juul | Scenografi: David Gehrt | Lysdesign: Kasper Daugberg | Lyddesign: Kim Engelbredt | Produceret af: Aarhus Teater og Den Danske Scenekunstskole