ANMELDELSE: Madama Butterfly, Musikhuset Aarhus

Den Jyske Opera iscenesætter en af musikkens største komponister og teatrets største kvinderoller med “Madama Butterfly”.

6 af 6 stjerner

Den unge frøken Cio-Cio-San, også kaldet Butterfly, som forelsker sig i og gifter sig med en amerikansk officer, bliver kort efter brylluppet forladt, da officeren rejser tilbage til USA. Den unge kvinde får et barn og venter længselsfuldt – håbefuldt – på sin mand, som har lovet at vende tilbage til hende i Nagasaki. Imidlertid er han blevet gift i USA, og historien ender i en tragedie for Butterfly, som i forvejen har opgivet meget for at blive gift med sin elskede officer. Cio-Cio-San er en markant kvindeskikkelse i scenekunsten, og hun bliver uendeligt dygtigt portrætteret af Hye Won Nam i Den Jyske Operas opsætning af Giacomo Puccinis “Madama Butterfly” (med libretto af Giuseppe Giacosa og Luigi Illica). Forestillingen beviser ekstraordinære kræfter hos såvel Den Jyske Opera som Aarhus Symfoniorkester, når den spiller i Musikhuset Aarhus og tager på landsturné i år.

Hye Won Nam Foto: Kåre Viemose
Hye Won Nam
Foto: Kåre Viemose

Det visuelle udtryk er grundlæggende betagende; de japanske rispapirsvægge og de mørke træpaneler i den enkle og minimalistiske scenografi ledsages af et sjældent smukt og naturligt videodesign, der skaber både dybde og stemning i scenebillederne. Vi ser månen bag de lukkede døre. Vi ser det oprørte hav. Og i abstrakte malerier ser vi såmænd også syngende fugle og et bristende hjerte. Uvirkeligt, at rødt kan være så rødt, at sorg kan være så visuelt til stede, og at videoprojektioner kan være så sanselige. Æstetikerne Michala Clemmensen (videodesign), Robert Innes Hopkins (scenografi og kostumer) og Richard Howell (lysdesign) må have forstået deres fælles projekt på et højt plan for at kunne levere så smukt og meddigtende et udtryk!

Musikalsk præsterer Aarhus Symfoniorkester på vanlig vis til UG. Under ledelse af Christian Kluxen bliver både gongonger og strygere fine detaljer i Puccinis vitale musik, der både kan bruse af storhed og pippe diskret til den japanske morgensol.

Magnus Vigilius og Hye Won Nam Foto: Kåre Viemose
Magnus Vigilius og Hye Won Nam
Foto: Kåre Viemose

“Madama Butterfly” tager næsten tre timer inklusive pause, og forestillingens handling kan selv i et uddybende resumé ikke fylde meget mere en fire-fem linjer. Det er en uhyggelig simpel historie – men ikke desto mindre er den både grufuld, evigt relevant og dramatisk betagende. Iscenesætteren, som i denne opsætning er britiske Stephen Barlow, har derfor en vigtig opgave i at bevare spændingen fra begyndelse til slutning – for det giver ikke sig selv. Musikken giver så meget til historien, at iscenesættelsen må gå imod musikken. Omvendt afslører teksten så lidt af historien, at iscenesættelsen må bringe ordene til live. Og endeligt må iscenesættelsen ikke blive optaget af at overfortælle. Stephen Barlow lykkes med at give os lige præcis nok af det hele til, at vi bliver tørstige efter mere. Og mere til.

Opera er for både unge og gamle, og “Madama Butterfly” i Den Jyske Operas opsætning er en sikker succes for både den erfarne og den nye operagænger. Forestillingen havde premiere i Musikhuset Aarhus den 5. februar 2016 og er på turné til den 19. marts 2016.


Komponist: Giacomo Puccini | Libretto: Giuseppe Giacosa og Luigi Illica | Iscenesættelse: Stephen Barlow | Musik: Aarhus Symfoniorkester under ledelse af Christian KluxenMedvirkende: Hye Won Nam, Magnus Vigilius, Morten Frank Larsen, Lucia Cervoni m.fl. | Scenografi og kostumer: Robert Innes HopkinsVideodesign: Michala ClemmensenLysdesign: Richard HowellProduceret af: Den Jyske Opera