Nykøbing Falster Revyen mestrer alle revydisciplinerne
Vi er vidne til en usædvanlig smuk, varieret og gennemført revy i dette års Nykøbing Falster Revyen, hvor også de medvirkende er i topform.
★★★★★★
Sidste år var Nykøbing Falster Revyen flyttet til videre rammer i en idrætshal af hensyn til afstandskrav og deslige. Nu er revyen tilbage på sit sædvanlige spillested, hvor vi sidder sirligt sammenklemt ved et halvt hundrede middagsborde i teatersalen. Vi kommer hinanden ved, som man siger.
Men trods den overhængende fare for, at man får en sidemakkers albue i nakken eller uforvarende tilter ud over en forhøjning i gulvet, så sidder man godt. For Nykøbing Falster Revyen byder på en overvældende æstetik med Niels Sechers smukke art deco-inspirerede scenografi, der ligner en funklende million, mens Mickey Pless og hans orkester spiller op til en musikalsk overlegen sommerrevy.
Vi er desuden i selskab med et imponerende velsammensat hold, der supplerer hinanden fortræffeligt i alle revyens discipliner, og som synes at være ualmindeligt veloplagte i denne sæson.
Troels Malling stortrives i rollen som den sindige mand, der nøgternt beskriver alle sine skavanker med et væld af smukke formuleringer og grimme sammenligninger. Han sidder alene på en stol foran scenetæppet, og hans beretninger er så billedrige, at vi både kan dufte kaffen i hans køkken og se forrådnelsen i hans ben for os.
Bente Eskesen har sluppet lederrollen som revydirektør i Dragsholmrevyen og træder ind i Nykøbing Falster Revyen som løsarbejder og revyens primadonna. Og hun brillerer i en majestætisk dronningeparodi, hun bevæger os i en vise om de sårbare sind, og hun imponerer os, når hun udfordrer den yngre revydebutant og musicalperformer Kristine Yde i showdans.
Kristine Yde – som de fleste småbørnsforældre genkender som Annas stemme i filmen ”Frost” – kommer også glimrende fra land i revyen, hvor hun foruden at synge fremragende også glider ubesværet ind i den sketchbårne revytradition.
Gordon Kennedy har af flere omgange siden 1990’erne været banebrydende i dansk standup og underholdning. Nu er han virkelig i topform igen og imponerer især på Falster som straight guy, der lægger op til de andres pointer. Og det gør han simpelthen forbilledligt. Og så kommer det bag på os, hvor præcist han kan lyde som blandt andre Jørgen Leth, Martin Jensen og Søren Ryge.
Rasmus Krogsgaard trippeljobber igen i år som både medvirkende, tekstforfatter og instruktør. Vi lægger især mærke til hans åbningsnummer, hvor Nykøbing Falster Revyens 110 år lange historie fint og morsomt resumeres, samt hans nummer om de mange ministerrokader, der er ledsaget af en løjerlig koreografi og et stort portrætfoto af magtens Mette.
I øvrigt udmærker revyen sig ved at være sammensat af lutter gode tekster fra nogle af vores bedste revyforfattere. Og der er en flot balance imellem de lokale og de nationale numre, de satiriske og de gakkede, de musikalske og de verbale, samt de moderne og de traditionelle numre.
Vi kommer godt omkring på revypaletten, hvor den stille monolog går hånd i hånd med parodierne og det musikalske festpotpourri af ABBA-sange. Og vi er på alle måder vidne til en smuk, sjov og særdeles gennemarbejdet revy.
Nykøbing Falster Revyen spiller til den 20. august 2022.
Tekst og musik:Iscenesættelse: Rasmus Krogsgaard | Kapelmester: Mickey Pless | Medvirkende: Bente Eskesen, Kristine Yde, Gordon Kennedy, Troels Malling og Rasmus Krogsgaard | Scenografi: Niels Secher | Kostumedesign: Henrik Børgesen | Koreografi: Katrine Bonde | Lysdesign: Michael Eglin | Lyddesign: Carsten Lindhard og René Pedersen | Produceret af: Nykøbing Falster Revyen