Der er langt imellem grinene i dette års Odense Sommerrevy
Odense Sommerrevy driller Putin og de russiske oligarker, men revyen savner generelt pointer og bæres først og fremmest af de medvirkende.
★★★☆☆☆
Igen i år danner det store telt på Engen i Odenses skønne Fruens Bøge ramme om Odense Sommerrevy, der indleder revysæsonen 2022. Endnu en gang er det med Vicki Berlin, Thomas Mørk, Henrik Koefoed og revydirektør Lars Arvad på scenen, og de får i år selskab af Lone Rødbroe, der også har adskillige revy- og kabaretkilometer i benene.
Alt i alt er det altså et rutineret hold, der skal føre os igennem en mere end almindelig tiltrængt revy. For mens pandemien stadig ulmer, har emner som forsvarsoprustning, nye flygtningestrømme og stigende forbrugspriser fyldt den offentlige samtale med mørke, truende skyer. Og i krisetider har revyerne tradition for at være et fristed og samtidig en spydig og bramfri stemme i debatten.
Derfor er det også ganske befriende, da Thomas Mørk kommer ind på scenen forklædt som Putin med bar mave og skaldepande i et regulært hånenummer. Han danser rundt med en globuslignende badebold, mens det Kreml-styrede heltebillede bliver udskammet.
Og i åbningssangen i anden akt, der er kløgtigt skrevet og rimet af Jan Svarrer og Søren Anker Madsen til musik af Morten Wedendahl, står tre udstødte russiske oligarker i ”bar røv og rubler” og beklager sig over situationen, der ifølge dem er helt ”oligak”.
Revyen er indkapslet i et tema, der især i kraft af de musikalske numre kredser omkring et ønske om fred og håb for fremtiden. Det bliver understøttet af Marianne Nilssons blomsterscenografi, der har et strejf af hippiebevægelsens flower power som modvægt til krigsrædslerne.
Mange af teksterne hviler på en morsom præmis, men det kniber med de vittige pointer, som vi kan grine ad. Andre numre savner aktualitet og relevans, hvilket får dele af revyen til at virke forældet allerede fra første spilledag. En enkelt parodi er decideret usmagelig, fordi den synes at håne skuespilleren mere, end den person, der parodieres.
Instruktøren Joy-Maria Frederiksen har dog med vanlig rutine fået samlet numrene i et skarpt og afbalanceret forløb, og rent komisk får hun også nogenlunde numrene i hus trods deres tekstmæssige mangler. Kapelmester Morten Wedendahl står bag nogle fine kompositioner til flere af sangene, og hans orkester swinger og skaber en god revystemning i teltet.
De medvirkende gør også deres til at få liv i de træge numre ved at ‘fylde på’ med groteske karaktertræk, mimik og gestik, som indimellem frembringer et ekstra grin hos publikum. Derfor er det i høj grad de medvirkende, der redder dette års Odense Sommerrevy fra kun at blive en sørgmunter krigskabaret.
Forestillingen spiller til den 11. juni 2022.
Tekst og musik:Iscenesættelse: Joy-Maria Frederiksen | Kapelmester: Morten Wedendahl | Medvirkende: Vicki Berlin, Lone Rødbroe, Henrik Koefoed, Thomas Mørk og Lars Arvad | Scenografi: Marianne Nilsson | Kostumedesign: Henrik Børgesen | Produceret af: Odense Sommerrevy