Der er langt imellem grinene i dette års Odense Sommerrevy

driller Putin og de russiske oligarker, men revyen savner generelt pointer og bæres først og fremmest af de medvirkende.

★★★☆☆☆

Igen i år danner det store telt på Engen i Odenses skønne Fruens Bøge ramme om , der indleder revysæsonen 2022. Endnu en gang er det med , , og revydirektør på scenen, og de får i år selskab af , der også har adskillige revy- og kabaretkilometer i benene.

Alt i alt er det altså et rutineret hold, der skal føre os igennem en mere end almindelig tiltrængt revy. For mens pandemien stadig ulmer, har emner som forsvarsoprustning, nye flygtningestrømme og stigende forbrugspriser fyldt den offentlige samtale med mørke, truende skyer. Og i krisetider har revyerne tradition for at være et fristed og samtidig en spydig og bramfri stemme i debatten.

Derfor er det også ganske befriende, da kommer ind på scenen forklædt som Putin med bar mave og skaldepande i et regulært hånenummer. Han danser rundt med en globuslignende badebold, mens det Kreml-styrede heltebillede bliver udskammet.

Odense Sommerrevy 2022
, , , og . Foto: Peter Kjeldsen

Og i åbningssangen i anden akt, der er kløgtigt skrevet og rimet af og til musik af , står tre udstødte russiske oligarker i ”bar røv og rubler” og beklager sig over situationen, der ifølge dem er helt ”oligak”.

Revyen er indkapslet i et tema, der især i kraft af de musikalske numre kredser omkring et ønske om fred og håb for fremtiden. Det bliver understøttet af Marianne Nilssons blomsterscenografi, der har et strejf af hippiebevægelsens flower power som modvægt til krigsrædslerne.

Men trods de velplacerede indspark i forhold til krigen i Ukraine, så halter revyen gevaldigt i sine øvrige numre. Bortset fra en sketch af om senfølger efter corona, som og formidler vidunderligt med tempo og forrygende timing, og i et andet nummer en sprogligt begavet tekst af Vase & Fuglsang til en sang om at skifte til elbil, så er numrene generelt usjove og underligt uvæsentlige.

Odense Sommerrevy 2022
og . Foto: Peter Kjeldsen

Mange af teksterne hviler på en morsom præmis, men det kniber med de vittige pointer, som vi kan grine ad. Andre numre savner aktualitet og relevans, hvilket får dele af revyen til at virke forældet allerede fra første spilledag. En enkelt parodi er decideret usmagelig, fordi den synes at håne skuespilleren mere, end den person, der parodieres.

Instruktøren har dog med vanlig rutine fået samlet numrene i et skarpt og afbalanceret forløb, og rent komisk får hun også nogenlunde numrene i hus trods deres tekstmæssige mangler. Kapelmester står bag nogle fine kompositioner til flere af sangene, og hans orkester swinger og skaber en god revystemning i teltet.

De medvirkende gør også deres til at få liv i de træge numre ved at 'fylde på' med groteske karaktertræk, mimik og gestik, som indimellem frembringer et ekstra grin hos publikum. Derfor er det i høj grad de medvirkende, der redder dette års fra kun at blive en sørgmunter krigskabaret.

Forestillingen spiller til den 11. juni 2022.


Tekst og musik: , Vase & Fuglsang, , , , , , , , , , , , m.fl. | Iscenesættelse: | Kapelmester: | Medvirkende: , , , og | Scenografi: | Kostumedesign: | Produceret af:

Del dette indlæg