ANMELDELSE: Odysseen, Det Kongelige Teater

Anja Behrens’ “Odysseen” advarer imod krigens heltedigtning

Instruktøren har skabt en kollage over fortællingen ”Odysseen”, hvor Odysseus martres af sine barbariske blodsudgydelser.

★★★★★☆

Hvad adskiller en krigshelt fra en skruppelløs barbar? Odysseus endte en 10 år lang krig med Troja, da han med sine soldater sneg sig ind i byen i bugen på den trojanske hest og slagtede alle indbyggerne, mens de sov. En sand heltegerning, må vi forstå. På den måde går massakre og sejr hånd i hånd.

“Gerningsmænd bliver til helte, så snart de digter deres sange,” lyder en replik i ‘ opsætning af ”Odysseen”.

Desværre er denne sætning langt mere vedkommende for os i dag, end vi kunne ønske os. For mens krigen i Ukraine udspiller sig, er hærførernes heltekvad allerede i fuld gang med at blive skrevet. Det advarer os imod:

“Lad dem ikke synge sig vej ind i dig,” siger de medvirkende til os.

Odysseen - Det Kongelige Teater
. Foto: Emilia Therese

Det buldrer, mens vi går ind i salen i Skuespilhuset, hvor de medvirkende står klædt som græske soldater og slår rytmiske slag på hver sin stortromme. Som når en hær marcherer, eller en flåde ror i takt. En umiskendelig krigsstemning fylder rummet.

Men vi fejrer ikke sejren. Vi sørger over døden og ødelæggelserne sammen med Odysseus, der martres af sine handlinger. Han kan ikke vende tilbage til livet. Han kan ikke vaske blodet af hænderne.

De fem skuespillere deles om rollen som Odysseus, der foruden at invadere Troja også besejrer kyklopen Polyfem, overlever sirenernes sang og møder de døde i underverdenen.

Odysseen - Det Kongelige Teater
. Foto: Emilia Therese

Hver især beriger de rollen med karaktertræk, der gør både karakteren Odysseus og historien nuanceret og spændingsfyldt. Ikke mindst formidler det selvhad, der vokser i Odysseus, da han bliver hyldet for sine voldshandlinger, hvilket er en nøgle til at forstå forestillingen.

Ellers er ”Odysseen” i høj grad en ensemblepræstation, hvor , , , og understøtter og komplementerer hinanden på scenen. Og det er temmelig overraskende for denne anmelder, der havde forventet, at det meget umage cast ville give et mere strittende resultat.

Særligt vellykket bliver det naturligvis også, fordi instruktøren har gennemskuet deres styrker og skabt en iscenesættelse, der bringer dem bedst muligt i spil. Samtidig er iscenesættelsen først og fremmest drevet af scenebilleder frem for dramatisk handling, hvilket hun sammen med scenografen, , forløser fænomenalt.

Odysseen - Det Kongelige Teater
m.fl. Foto: Emilia Therese

Hver eneste scene har sit eget formål og en kvalitet i sig selv. Nathalie Mellbyes stålscenografi, det klare vand, det røde blod, de sorte støvler og de blanke sværd forenes i et stærkt og utvetydigt udtryk. Og det fuldendes med David Hildebrandts ledsagende lydkulisse med skrig fra en håndsvingdrevet sirene og knirkelyde fra et udspændt trommeskind.

Forestillingen er med andre ord ikke en genfortælling af ”Odysseen”, men nærmere en kollage over fortællingen om Odysseus. Stærkt fordrejet og fortolket, men ikke desto mindre tro over for den mytiske legende. Og ikke mindst en æstetisk perle, der er værd at sikre sig et glimt af i Skuespilhuset.

“Odysseen” spiller i København til den 4. juni 2022.


Tekstmontage: frit baseret på Homer med tekster af John von Düffel og Oversættelse: Otto Steen Due og | Iscenesættelse:  | Medvirkende: , , , og | Musiker: | Scenografi og kostumedesign:  | Lysdesign:  | Produceret af:

Del med dit netværk