ANMELDELSE: Orlando, Betty Nansen Teatret

Topkarakter til ny teaterdirektør

Mesterværk: Instruktør præsenterer med ”Orlando” sin åbningsforestilling som Betty Nansen Teatrets nye teaterdirektør.

★★★★★★

Tæppet går op. Så ned. Så op igen, og så ned igen. Er det en fejl? Så op, og skuespillerne træder frem. Vi er til premiere på instruktør Elisa Kragerups åbningsforestilling som ny teaterdirektør på i København. Med scenetæppet driller hun os og siger: Velkommen til mit teater, hvor I ikke kan regne med noget som helst!

I sin iscenesættelse af ”Orlando” efter romanen af Virginia Woolf viser os mennesket – uden køn og uden tid. Hun løfter spejlet op foran os, sådan helt bogstaveligt. Hele bagscenen er et spejl, som bruges visuelt og metaforisk til at se forestillingen og os selv både forfra og bagfra.

Orlando er en mand, men Orlando er også en kvinde. Orlando rejser igennem flere århundreder, men Orlando ældes ikke af tiden. Orlando taler til os om kærligheden og poesien. Og som lyset fejer ud over os til sidst, opdager vi, at teatret ikke er for os, men om os og ikke mindst med os.

Teater har lov at være crazy-komisk, og det har lov at være banalt. Det har endda lov at være en lille smule langtrukkent indimellem. Det har det, når det både har vilje og evne til at skildre mennesket og virkeligheden uden at vakle.

Kragerup og Rossing

har i perioden 2011-2016 været en del af den populære teaterscene Det Røde Rum på Det Kongelige Teater, hvor hun som instruktør har haft sin andel i scenens succes. En del af skuespillerholdet på Det Røde Rum i samme periode var bl.a. og .

Det er helt logisk, at denne periode af Kragerups karriere skulle repræsenteres på scenen, og derfor står naturligt i forestillingens front med rollen som Orlando – stærkt sekunderet af som løjtnant i ensemblet.

skaber helt naturligt et rum af komik og nærvær, som hun kontrollerer skuespilteknisk med en ekstrem præcision. Der er ikke et øjenbryn, der løftes med forkert timing. Rossing har en ægthed i alt, hvad hun gør i rollen som Orlando, og Arndt får sine biroller ud ad de skæveste tangenter, når han og Rossing spiller på tomandshånd.

Et opråb til teaterbranchen

”Orlando” er en god og virkelig morsom komedie, som vækker lattermusklerne og de små grå på samme tid. Som åbningsforestilling er den både karakteristisk i sin form, den er et manifest for Kragerups virke som teaterdirektør, og så er den et opråb til branchen og til publikum om, hvad scenekunstens opgave er.

Derfor er Elisa Kragerups ”Orlando” et mesterværk, som vi med stor sandsynlighed kommer til at se tilbage på mange gange i de kommende år.


Dramatisering: Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs efter roman af Virginia Woolf | Iscenesættelse: Medvirkende: , , , og | Scenografi og kostumer: | Videodesign: Lysdesign: Produceret af:

Del med dit netværk