Fortolkningen står i vejen for fortællingen
Gode og kreative idéer tager fokus i HamletScenens fortolkning af Shakespeares ”Richard III”, og det går ud over historiefortællingen.
★★★☆☆☆
Hamletscenens ”Richard III” er originalt engelsk Shakespeare under åben himmel med Kronborg Slot som malerisk baggrund. Her fortolkes klassikeren i en moderniseret opsætning, men historiefortællingen er glemt iblandt kreative idéer og koncepter.
Tag eksempelvis Catia Hauberg Engels scenografi, der med sine runde, rullende stålkonstruktioner på én gang illustrerer både kronen på Richard III’s hoved og hegnet omkring det fængsel, som hans sind befinder sig i.
Scenografi som forhindring
Idéen er god, og vi sidder da også og håber på, at disse stål-elementer på et tidspunkt vil begynde at snurre som en vild tornado omkring kong Richard, mens hans mægtighed falder sammen.
Men de skubbes med håndkraft af de medvirkende, og det bliver kun til en halv omgang hist og pist. Og vi forstår aldrig rigtigt, hvad det skal til for. I virkeligheden ender scenografien med at være en forhindring imellem skuespillerne og publikum, og vi kommer derfor ikke på bølgelængde med nogen af karaktererne.
På samme måde er den stumme dronning, som fremsiger sine replikker på tegnsprog, en interessant idé. Men i praksis giver det en masse stilhed på scenen, hvor vi blot sidder og læser de overtekstede replikker på storskærmen i stedet for at se teater.
Shakespeare for eliten
Det er ikke tydeligt, hvad vi skal med en stum dronning. Det er heller ikke tydeligt, hvad vi skal med det moderniserede udtryk i scenografien og kostumerne. Med sit originale sprog, sine nutidige kostumer i form af jakkesæt, hættetrøjer og skudsikre veste og sin science fiction-agtige scenografi bliver hele forestillingen en pærevælling af tidsperioder.
Vi kan sagtens sidde og knipse i vores elitære fingre ad den idérigdom, der gennemstrømmer forestillingen. Men i virkeligheden handler teater om at fortælle en god historie – og fortælle den godt. Og det står fortolkningerne i vejen for.
Nødvendig forberedelse
Hvis man alligevel har valgt at give forestillingen en chance, selv om man ikke har set ”Richard III” før, så bør man sætte sig grundigt ind i historien og det omfattende persongalleri i forvejen. Og nyd så blot de medvirkendes fine gestaltninger af disse personager.
Særligt er Casper Crump i hovedrollen som Richard skræmmende intens med vildskab i øjnene og en gal mands smil. Og den britiske skuespiller Tony Bell fungerer glimrende som komisk forløsning i tragedien i flere forskellige roller.
På den måde går vi alligevel fra Kronborg med en følelse af at have set ordentligt skuespil. Og om ikke andet, så er Shakespeares mesterlige replikker en fryd for sjælen, uanset om de høres eller læses på storskærm.
Af: William Shakespeare | Iscenesættelse: Lars Romann Engel | Medvirkende: Casper Crump, Mads Knarreborg, Tony Bell, Keith Dunphy, Gerard McDermott, Jakob Femerling Andersen, Rikke Lylloff, Anne-Lise Gabold, Jean St Clair, Oscar Gries-Bourgouin, Benamy Shore-Heltoft m.fl. | Scenografi: Catia Hauberg Engel | Musik: Mike Sheridan | Produceret af: HamletScenen