ANMELDELSE: Ronja Røverdatter, Odense Teater

Ronja rusker op i røvertraditionerne

Alle personerne i Odense Teaters familieforestilling ”Ronja Røverdatter”, er søde og sympatiske, og derfor er der ikke rigtig noget på spil.

★★★★☆☆

De kalder sig bror og søster, men som Borkas kone siger, så ved vi alle godt, hvordan det kommer til at udvikle sig. De er kun 11 år gamle. Og hvor Shakespeare sendte de unge elskende i døden, så ender ”Ronja Røverdatter” noget mere forsonligt. I hvert fald indtil det går op for de to gamle røverhøvdinger, at de unge arvtagere ikke har tænkt sig at videreføre nogen røvergesjæft.

Der er altså generationsskifte under optræk. På er det ført an af en rap og modig Ronja i skikkelse af og en noget mere forsigtig og følsom Birk i skikkelse af .

Gode sange

Det er ikke Sebastians kendte musical-version, vi får, men i stedet svenske Staffan Götestams dramatisering tilsat nyskrevet musik af med sangtekster af .

Og netop den musikalske side er særdeles vellykket. Med få musikere på scenen skaber et stemningsfuldt middelalderunivers i sin underlægningsmusik, og sangene er melodisk velfungerende. Særligt lægger vi mærke til godnatsangen ”Sov mit barn”, der bider skeer med Sebastians ”Ulvesangen”.

Lige så vellykket er Camilla Bjørnvads scenografi og kostumer. Vi savner indimellem noget skov i skoven og noget borg på borgen. Men hun formår – sammen med ‘ lysdesign – at få både kulde og varme ind i fortællingen og skabe nogle imponerende rum i både stor og lille skala.

Sympatiske røverfjolser

og , der begge er krediteret for både iscenesættelse og koreografi, har med stor succes fået gjort Ronja og Birk til de modne unge, mens alle de voksne – særligt Mattis () og Borka () – er de barnlige i selskabet. Den pruttende, gamle Skalle-Per () og Ronjas mor, Lovis (), er tilsyneladende de eneste fornuftige voksne. Ikke desto mindre er hele bundtet en flok elskelige og sympatiske røverfjolser.

Når forestillingen alligevel ikke får os helt op at ringe, så skyldes det, at historien savner bid. Astrid Lindgren kan skabe både uhygge, sorg og smerte i sine børnefortællinger, men på smiler vi ad det meste. Det betyder, at vi hen imod slutningen engagerer os mindre og mindre i historien, fordi der ikke rigtig er noget på spil.

Forestillingen spiller i Odense til den 17. januar 2021.


Af: Astrid Lindgren | Dramatiseret af: Staffan Götestam | Oversættelse:  | Iscenesættelse og koreografi: og | Musik: | Sangtekster: | Medvirkende: , , , , Klaus Tilsted Søndergaard, , , , , , m.fl. | Musikere: Hal Parfitt-Murray, Magnus Heebøll Jacobsen og Thor Ahlgren | Scenografi: | Lysdesign: | Lyddesign: | Produceret af:

Del med dit netværk