Aarhus Teater opfører Ibsens "Rosmersholm", som de beskriver som en psykologisk thriller. Psykologisk, jovist, men thrilling? Ikke rigtigt.

Det hører sig til, at en landsdelsscene som Aarhus Teater bør opfører klassikere indimellem, og denne gang har man valgt "Rosmersholm" af norske Henrik Ibsen. Men hvad er grundlaget for sådan et valg? Hvad kan "Rosmersholm", som eksempelvis "Richard III" ikke kan? Det må nok være den ironiske opfattelse af radikalisme, som vi i dag putter ind i Ibsens værk, fordi vi i et vist omfang har et radikalt styre i dag, og alligevel er vi langt fra fritænkeriet.
Men opsætningen griber aldrig rigtig fat om den ironi - eller for den sags skyld nogen anden holdning om radikalisme eller konservatisme, og derfor bliver "Rosmersholm", der ofte omtales som Ibsens andet mesterværk efter "Vildanden", en anelse kønsløs.
Du skal være logget ind for at kunne læse anmeldelser på mortenhede.dk.
Har du allerede et login? Log ind her.