Sjovt og smertefuldt ordfægteri i “Sandhed og konsekvens”
Lars Noréns ”Sandhed og konsekvens” bliver brutal, ondskabsfuld og dybt underholdende i hænderne på Maria Vinterberg og det eminente hold.
★★★★★☆
Det er måske verdens værste parmiddag, vi er tilskuere til på Teatret ved Sorte Hest, der har taget Lars Noréns ægteskabelige dobbeltopgør ”Sandhed og konsekvens” fra 1989 ned fra hylden. Forestillingen foregår hjemme i Elisabeth og Jens’ dagligstue, hvor Elisabeths søster Julie og hendes mand Mikael er på besøg for at fejre Elisabeths 50-års fødselsdag.
Nu slænger de sig i sofaen og fordøjer middagen over et stort glas gin. Og så begynder sandhederne at komme frem. Først som sarkasme og spydige kommentarer, men gradvist bliver udbruddene større og ordene hårdere. Og i løbet af et par timer bliver situationen så overdrevet og brutal, at der ikke synes at være nogen vej tilbage.
Den 26. januar i år mistede vi den svenske dramatiker Lars Norén, der døde som 76-årig med et hav af ord og udgivelser på samvittigheden. Mørkemanden, kaldte man ham. Og ”Sandhed og konsekvens” er et meget godt eksempel på, hvorfor det er et passende kaldenavn.
På hver sin måde er de fire personer i forestillingen fyldt af mørke – et mørke der nærmest har overtaget deres menneskelighed. Alkoholisme, psykisk sygdom, barnløshed og eksistentiel krise hænger som store, sorte skyer i deres ægteskaber, mens kærligheden synes at være forduftet.
Mørket ledsages af sylespidse replikker, der – når de leveres rigtigt af skuespillerne – både flænser og underholder. Der bliver sagt ting på scenen, som vi ikke turde drømme om at sige til et andet menneske. Og alligevel ved vi, at der findes ægteskaber, som knuses på nogenlunde samme måde. Det kan altså virke grotesk at betragte, men også skræmmende realistisk.
Opslugt af replikker
Igennem forestillingen veksler vi imellem højlydt latter og åndeløse gisp. Det skyldes først og fremmest instruktør Maria Vinterbergs evne til at opdage og dyrke al den sorte humor, som Norén generøst har lagt imellem linjerne. Den dystre ”Sandhed og konsekvens” kan nemlig sagtens spilles som en komedie, hvilket den gør her på Teatret ved Sorte Hest.
Og gevinsten er, at vi som publikum er fuldkommen opslugte af forestillingen fra start til slut, selvom både scenen og handlingen er statiske. Vi sutter euforisk på den ene kæberaslende replik efter den anden, som var de bittersøde bolsjer, og vi nyder både ydmygelserne og de absurde indfald. Derudover folder de fire medvirkende karaktererne ud med psykologisk dybde og mesterlige komedieevner.
Sarah Boberg er rap og fyrig som den alkoholiserede Elisabeth, der synes at have mistet alt og nu forsøger at knuge sig til den sidste rest af værdighed og mening. Som Jens er Niels Ellegaard både blød og rolig udenpå, men formidler samtidig et væld af komplekse følelser, så vi mærker dem snarere end at se dem.
Peter Oliver Hansen skildrer pengemanden Michael med en let karikeret lag på lag-fysik, der viser en krakelerende macho-facade med en vaklende usikkerhed nedenunder. Og endelig er Anette Støvelbæk betagende og teknisk præcis, når hun fører os igennem både de sjoveste og de mest sårbare scener med fysisk og sprogligt overskud.
“Sandhed og konsekvens” spiller på Teatret ved Sorte Hest i København til den 3. december 2021.
Dramatiker: Lars Norén | Oversættelse: Vibeke Bjelke | Iscenesættelse: Maria Vinterberg | Medvirkende: Sarah Boberg, Niels Ellegaard, Anette Støvelbæk og Peter Oliver Hansen | Scenografi: Marianne Nilsson | Lysdesign: Lasse Svarre Christiansen | Produceret af: Teatret ved Sorte Hest