ANMELDELSE: Sanne Søndergaard – Kontroltaber, Bremen Teater

Alle ikke-feminister ender på anklagebænken

Sanne Søndergaards nye comedyshow ”Kontroltaber” er feminisme fuld af mandehad, mens det savner desværre en joke i ny og næ.

★★★☆☆☆

Dette er nok en af de sværeste anmeldelser at skrive i mit foreløbige virke. Efter at have siddet som hvid, ciskønnet mand til Sanne Søndergaards premiere på comedyshowet ”Kontroltaber”, føler jeg mig både mere feministisk og mere sexistisk på samme tid. Og kan jeg overhovedet som mand mene noget om dette show, uden at det skyldes mit køn?

Sanne Søndergaards show handler mest af alt om at være offer for mænds diskrimination og sexistiske handlinger, blot fordi man er kvinde. Og selvom det bliver sagt en enkelt gang i en bisætning, at det selvfølgelig ikke gælder alle mænd, så er det alligevel showets påstand, at hvis du er mand, så er du krænker, og er du kvinde, så er du offer.

Som mandlig publikummer føler jeg mig pludseligt medskyldig i andre mænds krænkelser over for kvinder. Og det er, som om det er umuligt at blive enige om, at de ting, som ”alle” mænd gør, når de eksempelvis tager kvinder på røven eller sender pikbilleder uopfordret, er ulovlige – og at vi faktisk alle er imod kriminalitet. Uanset kønnet på den kriminelle.

At være krænkerkønnet

Som mandlig publikummer føler jeg mig pludseligt medskyldig i andre mænds krænkelser over for kvinder. Og det er, som om det er umuligt at blive enige om, at de ting, som ”alle” mænd gør, når de eksempelvis tager kvinder på røven eller sender pikbilleder uopfordret, er ulovlige – og at vi faktisk alle er imod kriminalitet. Uanset kønnet på den kriminelle.

Men for handler det om langt mere end den fysiske handling, men om en række værdimæssige og kulturelle problemer, som handlingerne repræsenterer. Og det giver strålende mening og absolut også genklang i teatersalen.

Men nu er jeg jo scenekunstkritiker, og derfor skal jeg ikke her gå yderligere ind i en kritik af argumenterne, men blot konstatere, at hvis du ikke identificerer dig som feminist, så får du svært ved at føle dig hjemme til dette comedyshow. Enten er du med, eller også er du imod.

Vi klapper af enighed

For det er jo et comedyshow, og ligesom jeg som kritiker stiller krav til musicals om god musik, så stiller jeg også krav til standup om gode jokes. Og der er da også gode jokes indimellem, men det er først og fremmest holdningsytringer, der høster de største klapsalver. Og grin og klapsalver af regulære jokes er sammenlignet med andre komikere meget begrænset.

Et større fokus på komikken ville uden tvivl kunne skabe et bedre show. Omvendt er det også glædeligt at se, at standupgenren også kan bære et show med et vigtigt budskab og et ønske om at forandre verden. Som kritiker stiller jeg nemlig også krav til alle scenekunstnere om, at de må have et formål med at tage scenetid. Og det har .

Derfor er konklusionen, at ”Kontroltaber” er underholdende og politisk, uden at være hverken lårklaskende morsomt eller imponerende velargumenteret. Er man kvinde, er man godt underholdt, og er man mand, bliver det mere som at få eftersidning for noget, som en anden har gjort.

Sanne Søndergaards “Kontroltaber” er på turné til den 23. marts 2019.

Del dette med dit netværk