ANMELDELSE: Spejlmanden, Mungo Park

Fake news-forestilling udfordrer vores kritiske sans

“Spejlmanden” begynder som en middelmådig komedie om en tysk plattenslager-journalist, men ender som ekstremt relevant samtidsdramatik.

★★★★★☆

I løbet af de seneste fire år er begrebet fake news blevet et almindeligt samtaleemne omkring de amerikanske spiseborde og over resten af verden. Men i hvor høj grad kan vi egentlig regne med, at vores nyheder er retvisende?

For virkeligheden beskrives først og fremmest af en journalist, og den fortolkes af de kilder, som journalisten inddrager. Er det overhovedet rimeligt at forvente et spejl af virkeligheden i vores medier?

Claas Relotius er den journalist, som forestillingen ”Spejlmanden” på handler om. I årene 2013-2018 modtog han en stribe af priser for sine skildringer af virkeligheden i det tyske nyhedsmagasin Der Spiegel, indtil det viste sig, at han havde opdigtet dele af sine artikler.

Det er fake news, ja, men også knaldgode historier. Og måske skildrer de også en eller anden version af virkeligheden. Det skal man ikke have set mange teaterforestillinger for at kunne sætte pris på.

Men fiktionen hører ikke hjemme i medierne, ligesom fakta (alene) ikke hører hjemme i teatret. Og det er grundlæggende, hvad instruktør og dramatiker viser os med forestillingen ”Spejlmanden”.

River tæppet væk under os

Den første del af forestillingen genskaber nogle af Claas Relotius’ historier. Her spiller topreporteren, som følger og beskriver hændelserne, mens de sker, så vi nærmest kan se artiklerne udfolde sig foran os.

Men efterhånden begynder Relotius at rette på sine kilder. Mere og mere. Han vælger de mere dramatiske formuleringer, og til sidst er det, som om han dikterer virkeligheden. Undervejs ser vi videoklip fra en researchsamtale imellem og den virkelige Claas Relotius.

Men pludselig vender virkeligheden sig imod os. Hvor vi hidtil har siddet og grinet ad den tåbelige journalist, der troede, at han kunne slippe afsted med at opdigte sine historier, græmmes vi nu over os selv, der uden videre har troet på en falsk forestilling.

Og i dét øjeblik hæver forestillingen sig fra en temmelig middelmådig komedie om en tysk journalist til en særdeles veliscenesat og ekstremt relevant kritik af vores egen kritiske sans.

Kun sjældent bliver vores virkelighed så voldsomt vendt på hovedet i teatret. Normalt er det en stor succes, hvis vi ser en ny nuance i verden efter en forestilling. Men her har revet tæppet væk under os.

Derfor er forestillingen ”Spejlmanden” på et must-see.

Eller er den? For hvordan ved du egentlig, at denne anmelder overhovedet har set forestillingen og ikke blot refererer fra programteksten på nettet?

Forestillingen spiller på i Allerød til den 26. november 2020.


Tekst og iscenesættelse: | Medvirkende: , og | Scenografi: | Lyddesign: | Lysdesign: Produceret af:

Del med dit netværk