Moderne dans møder performancekunst møder storytelling i en genfortolkning af den klassiske ballet “Svanesøen”. Den irske koreograf Michael Keegan-Dolan gæster Aarhus Teater med sit danseteater Teac Damsa og forestillingen “Swan lake” eller “Loch na hEala”.
★★★★★★
Når man forlader teatersalen med en tåre på kinden, og man ikke ved, om man er lykkelig eller ulykkelig, så ved man, at man har været vidne til noget særligt.
“Svanesøen” er en klassisk ballet med musik af Tjajkovskij efter et gammelt folkesagn om prinsesse Odette, som forvandles til en svane af troldmanden Von Rothbart. Men den unge prins Siegfried, som ellers ikke har fundet sin kærlighed blandt landets kvinder, forelsker sig i svanen, som han vil gifte sig med. Balletten har to mulige slutninger; en tragisk og en lykkelig. I denne fortolkning er balletkoreografierne skiftet ud med kontemporært dans, Tjajkovskijs komposition er skiftet ud med irsk folk-musik af Slow Moving Clouds, og store dele af historien fortælles med skuespil og storytelling. Der er altså tale om en fusionering af forskellige kunstarter i en slags performance-kollage.
Og hvorfor er en ballet fra 1800-tallet stadig på plakaten på Det Kongelige Teater i dag – og i resten af verden i øvrigt? Fordi det er en eviggyldig kærlighedshistorie, som vedrører os alle, uanset om man er prins i et eventyrland eller studerende i Aarhus. I Michael Keegan-Dolans version er prins Siegfried erstattet med 36-årige Jimmy fra en irsk provinsby. Han ryger smøger og drikker dåsebajere, og han lukker sig inde på sit værelse i sorg over sin fars død. Hans mor presser ham til at finde en kvinde, men han har mistet livsmodet. Ind til en ung kvinde i sidste øjeblik viser sig for ham. Har hun vinger? Er hun en svane? Eller måske en engel? Hun redder hans liv, han får lyst til livet igen. Men hun er offer for den lokale præsts seksuelle overgreb, og til sidst er der kun døden tilbage, hvor de to forelskede unge kan få fred sammen.
Forestillingen er gemmensyret af unikke stemningsbilleder understøttet af bløde og sanselige koreografier. Michael Keegan-Dolan har genskabt folkeeventyret i den eventyrlige virkelighed, og han har med ganske simple virkemidler – nogle stiger, nogle vinger og nogle mursten – gjort performancekunst nærværende og ægte for sit publikum. Der er intet prætentiøst over “Swan lake”. Der er til gengæld masser af humor, åbenlyst dygtige dansere og en grundlæggende evne til at fortælle historien om Jimmy, så den bliver både spændende og rørende. Forestillingen kulminerer i et slutscene, som er så smuk og samtidig så simpel, at man ønsker, at det ville blive ved.
“Swan lake / Loch na hEala” spiller på Aarhus Teater den 17. og 18. november 2016.
Instruktør og koreograf: Michael Keegan-Dolan | Medvirkende: Elizabeth Cameron Dalman, Zen Jefferson, Anna Kaszuba, Saku Koistinen, Alex Leonhartsberger, Mikel Murfi, Erik Nevin, Rachel Piorier, Carys Staton og Molly Walker | Musik: Slow Moving Clouds | Scenograf: Sabine Dargent | Kostumier: Hyemi Shin | Lysdesign: Adam Silverman