Tobias Dybvad leverer et stramt og ‘dybvadsk’ show, men han drukner i Musikhuset Aarhus‘ Store Sal.
Forventningerne til en af Danmarks mest populære og elskede komikere, Tobias Dybvad, er høje. Vi kender ham fra Zulu-programmet “Dybvaaaaad!”, hvor hans jokes om personer og situationer fra andre tv-programmer – reality-tv i særdeleshed, bliver til fælles referencer over hele landet med termer som eksempelvis “Min pik er hoar”, “The Bubber Walk” og “Det plejed’ far at gøre”. I hans onemanshow med navnet “Er det ikke dig fra Dybvad” hører vi blandt andet om den kendthed, der er fulgt med programmet. Og plakaten, som er et billede af hans ansigt sammensat af en mosaik af selfies, som han har taget sammen med fans, beviser, at han tager populariteten uden selvhøjtidelighed og med en vis ironisk distance.
En af hans største kvaliteter på skærmen er hans evne til med sine reaktioner at fremstå uforudsigelig, drillende og nærværende – som når han eksempelvis griner ad sig selv, når han siger noget forrykt upassende, eller omvendt helt cool og uden at fortrække en mine siger noget om at have sex med børn. Den samme kvalitet har han taget med på scenen i “Er det ikke dig fra Dybvad?”, og det samme gælder hans evne til med stor timing at benytte et billede, et udklip fra Facebook eller et avisudklip som punchline på sine jokes.
Men desværre når disse små ansigtsudtryk ikke langt ud over rampen i Store Sal i Musikhuset Aarhus, og billederne, der bliver projiceret på et stort lærred på scenen, kan kun ses tydeligt af den forreste halvdel af publikumsrækkerne. Da han retorisk spørger publikum: “Om jeg sveder meget?”, og han med komisk præcision sætter et billede på skærmen af sig selv med store svedpletter på tøjet, så griner de forreste rækker af billedet, og resten af salen tænker: “Hvad? Nå, jo. Den skjorte er da vist lidt mørkere under armene.” Det er en stor skam, for comedy-håndværket fejler ingenting!
Samtidig bliver den afdeling af showet, hvor han taler om at være kendt, en anelse akavet på den ikke-dybvadske måde. Ikke fordi man ikke under ham hans succes, for den er kommet ud af mange års dygtigt arbejde. Og slet ikke fordi man er i tvivl, om han er krukket omkring det, for det er han tydeligvis ikke. Men når man forsøger at være cool og nede på jorden med de særprægede oplevelser med fans, som han ‘en gang imellem møder’, og han samtidig står over for 1.100 fans i et udsolgt Musikhuset Aarhus, og mobiltelefonerne jævnligt blitzer i løbet af showet, så bliver hans coolness noget tvetydig.
Det er en gammel kæphest for mange komikere, at comedy ikke er noget, der bare kan fyres af hvor som helst. Det kræver nogle helt særlige rammer. Eksempelvis skal publikum ikke være fulde, men en enkelt fadøl under showet er ofte et plus, og der skal være en fri og åben stemning, så stand-up er ikke nødvendigvis den bedste underholdning efter et koncernmøde, hvor der er annonceret besparelser og fyringsrunder. På samme måde kan man sige, at nogle typer stand-up gør sig bedst på en lille scene eller i en klassisk comedy club, og andre egner sig helt fint til de store scener. Derfor er det en skam, at Dybvad optræder for 1.100 personer i Store Sal i stedet for at lave 5 shows for 200-300 mennesker på Comedy Zoo Aarhus eller i et af Musikhusets mindre sale.
Tobias Dybvad er tydeligvis en rutineret komiker, og hans onemanshow, som med dets besøg i Aarhus synger på det absolut sidste vers af sin danmarksturné, er velsmurt og ‘tight’. Der bliver ikke padlet eller famlet – der bliver leveret. Publikum kommer for at se ‘ham fra Dybvad’ i et show, der både er klassisk stand-up og en turnerende show-version af tv-programmet. Plakaten lægger ikke skjul på, at det handler om kendthed. Der er med andre ord ikke nogen forventninger til dette show, som ikke bliver indfriet. Det lykkedes bare ikke at få den samme gode oplevelse ud til hele publikum.
Tobias Dybvad spiller “Er det ikke dig fra Dybvad” sidste gang i morgen aften den 14. november 2015 på Bremen Teater i København, og det sendes samtidig live på TV 2 PLAY.