“Under my skin” er en musikalsk teaterbiografi af og med om den verdensberømte crooner Frank Sinatra.

★★★☆☆☆

er Frank Sinatra i denne musikforestilling, som fortæller historien om Sinatra uden omsvøb. Og det er virkelig en uærbødig portrættering af ham – ingen romantisk forherligelse af den verdensberømte crooner. Vi møder ham nemlig som både svigtende far, voldelig ægtemand og selvcentreret kunstner. I rollen som hans søn, Frank Sinatra Jr., har vi , og som skuespillerinden og ekskonen Ava Gardner har vi . Foruden orkestret, som medvirker som spillere i forestillingen, ser vi også på scenen, som spiller Sinatras producer Smiley.

“Under my skin” er en biografisk dramatisering af Frank Sinatras liv. Første del af forestillingen foregår primært i studiet, hvor Smiley og Sinatra er ved at indspille en plade. Men pladen mangler ungdom, og Sinatra får sin søn med på projektet. Og forestillingen har på den måde et fundament i virkelighedens historie om Sinatra.

Under my skin - Johannes Nymark og Flemming Enevold

Manuskriptet, som selv står bag, kredser omkring de mørke sider af Frank Sinatra. Men selvom der givetvis er meget konflikt imellem Sinatra og Frank Jr., så har forestillingen en tendens til at cykle lidt for længe rundt i disse konflikter. Det får spændingen imellem og til at falme. Og da senere kommer ind som Ava Gardner, der skal fungere som endnu en modstand til Frank Sinatra – og ikke mindst en trussel mod det genetablerede forhold imellem far og søn – bliver konflikterne næsten for banale.

brænder tydeligvis for at synge Frank Sinatra – og det er da også dette element, der synes at passe ham bedst. Han bliver først rigtig levende på scenen, når han synger sammen med det velspillende orkester. Skuespillet er hos alle fire skuespillere skuffende mangelfuldt. Paradoksalt nok belærer Frank Sinatra i forestillingen sin søn om undertekster (dvs. alt det, der ikke bliver sagt, men som ligger bag teksterne), mens forestillingens karakterer gennemgående mangler undertekster. Den personlige instruktion synes at fraværende. Dette på trods af, at iscenesættelsen som helhed ellers fungerer glimrende, ligesom manuskriptet også på dramaturgisk niveau hænger udmærket sammen.

Men hvis man ikke fokuserer på replikkerne, kan man fokusere på musikken. “Under my skin” bevæger sig genremæssigt tæt op ad teaterkoncerterne – med tendens til musical. Orkestret er tilstede på scenen igennem hele forestillingen, og de agerer som nævnt Sinatras musikere i forestillingen. Deres musikalske arrangementer er fyldige og stilmæssigt sikre i lyden. Det samme gælder både , og , hvis stemmer er troværdige i forhold til Sinatras tid.

Under my skin - Marie Askehave

Den musikalske oplevelse af forestillingen er dog også, at repertoiret fylder for lidt imellem dialogerne. Vi vil gerne fordybe os i de gamle klassikere, men de bliver i mange tilfælde forkortet eller afbrudt – formodentlig for at holde en vis naturalisme i forestillingen, som faktisk ikke er nødvendig.

Forestillingens højdepunkt er scenografien af . Det er et pragtstykke af et tømrerværk, som matcher både tidens trends og forestillingens stemning. Og samtidig fungerer den troværdigt som et professionelt lydstudie og en koncertscene i Las Vegas.

“Under my skin” er lige nu på danmarksturné og spillede i den 8. marts 2017.

Manuskript: | Instruktionsforarbejde: | Medvirkende: , , og | Scenograf: | Koreograf: